Ineffektiv tågpolitik leder fel

Svar till "EU måste investera i tåginfrastruktur här och nu" i UNT 28/8.

Befintliga järnvägssatsningarna från EU:s sida har misslyckats, något Dalunde helt tycks bortse från, skriver Sara Skyttedal.

Befintliga järnvägssatsningarna från EU:s sida har misslyckats, något Dalunde helt tycks bortse från, skriver Sara Skyttedal.

Foto: EPP Group

Debatt2020-09-05 02:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

Europaparlamentariker Jakop Dalunde (MP) överskattar grovt potentialen i järnvägsutbyggnad både i Europa som helhet och i Sverige specifikt i sin artikel på UNTs debattsida. Visst kan mycket förbättras, men att ensidigt kasta EU-pengar på järnvägsinfrastruktur löser inga problem. I stället är en politik för att göra flyg- och vägtransporterna mer klimatvänliga nyckeln för att långsiktigt klara den gröna omställningen av transportnäringen. Helt enkelt eftersom det är där majoriteten av såväl person- som godstransporterna sker.

Befintliga järnvägssatsningarna från EU:s sida har misslyckats, något Dalunde helt tycks bortse från. Europeiska revisionsrätten har i skarpa ordalag kritiserat tidigare program för att vara ineffektiva och ”otillfredsställande”.  Trots att järnvägssektorn innehar 73 procent av offentlig finansiering från EU så hade järnvägenssektorn endast en marknadsandel på 12 procent år 2016.  Och trots stora europeiska subventionsprogram i syfte att få gods att skifta från väg- till tågtransport har detta grundläggande förhållande inte ändrats.  Det är svårt att tolka Dalunde på annat sätt än att han inte bara vill att denna politiska inriktning ska fortsätta, utan även intensifieras. 

Det är inte ett vägval som är ödesbestämt. I stället för att göra väg- och lufttransport dyrare eller spendera EU-pengar utan avkastning på järnvägsinfrastruktur bör vi satsa på att göra de befintliga transporterna, med befintlig infrastruktur, mer hållbara genom realistiska politiska mål om utsläpp och standarder. På flygsidan handlar det om en stabil politisk ram som kan ge investerare det nödvändiga förtroendet som behöves för att investera i produktion av hållbara flygbränslen och för flygbolagen att driva en effektiv bränslepolitik. Vad gäller vägtransporterna är utbyggnad av laddinfrastruktur längst våra motorvägar helt central. 

Framtidens Europeiska transportpolitik bör bejaka den gröna omställningen av såväl vägtransporter som flygplan. I det arbetet har miljöpartiets rosenskimrande tågdrömmar om en framtid utan lastbilar eller flygplan ingen plats.