Hur arbetar styrelser med grön förnyelse?

Grön förnyelse är avgörande för att möta unga konsumenter och medarbetare.

Finns ett stöd från styrelsen för grön omställning genomsyrar det hela verksamheten. Intraprenörerna har då större förutsättningar att lyckas, skriver Philip Kappen (bilden), Katarina Blomkvist och Ivo Zander.

Finns ett stöd från styrelsen för grön omställning genomsyrar det hela verksamheten. Intraprenörerna har då större förutsättningar att lyckas, skriver Philip Kappen (bilden), Katarina Blomkvist och Ivo Zander.

Foto: Maja Suslin / TT

Debatt2020-01-11 02:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag diskuteras miljö- och klimatfrågor i de flesta företag, och det finns inget företag som inte behöver ta tag i de här frågorna. FN:s klimatmål från 2015 har ett tydligt mål, att starta en kapplöpning beträffande hållbart företagande och grönt ledarskap. 

Under senare tid har det lyfts fram hur näringsliv och enskilda företag starkt bidrar till den gröna omställningen. Ett exempel är Walmart med sitt Gigaton-projekt. Projektet lanserades i november 2016, med fokus på att minska utsläppen i värdekedjan och ett tydligt utsatt mål för 2030 (en reduktion av utsläppen i värdekedjan med en miljard ton koldioxid). Enligt McKinsey anser nio av tio generation-Z-konsumenter att företag både har ett miljömässigt och ett socialt ansvar. 

Vidare upplever Generation Z att företag som jobbar med miljöfrågor är bättre arbetsgivare, och de är mer köplojala gentemot dem. Grön förnyelse är med andra ord avgörande för att möta unga konsumenter och medarbetare. 

Hur arbetar då svenska styrelser i mindre företag med grön förnyelse? Vi har i en ny forskningsrapport, Intraprenörskapskompassen 2019, undersökt hur styrelser jobbar med grön förnyelse i mindre företag. Att säga att de står med brandsläckaren i högst hugg är att ta i, men visst släckningsarbete har påbörjats. Styrelserna har ett nära samarbete med vd och led­ningsgruppen beträffande miljö och klimat frågor. Finns det ett stöd från styrelsen, då genomsyrar det hela verksamheten och intraprenörerna har större förutsättningar att lyckas.

Går vi ett steg längre för att be­skriva hur detta samarbete ser ut och vilken roll styrelser axlar för att stödja miljö- och klimatarbetet framkommer två tydliga roller – som inspiratör och som initiativtagare.

Självklart är visioner bra för att staka ut riktningen för företagen, men vi vet också att det som tenderar att bli gjort är det som också mäts. Här finns två tydliga roller som styrelsen inte axlat och som för att ställa om i denna viktiga fråga är ännu viktigare – nämligen rollen som målsättare och utbildare. 

För att lyckas i denna roll krävs djupare kunskap och engagemang som sträcker sig utöver hejarop och ryggdunkningar.

Det förefaller aningen paradoxalt att styrelser som själva menar att de inte ser någon motsättning mellan grön omställning och vinst och förnyelse inte redan har tagit steget vidare från inspiratörer och initiativtagare till någonting mer tydligt och blir de riktiga ledarna som efterfrågas. 

Sammantaget behöver alltså fokus flyttas från att enbart inspirera till grön omställning till att också sätta upp mål, ställa krav på verkställande och sedan följa upp förändringen.

Där sker den stora förändringen. I jämförelse kan dock sägas att styrelsens roll som inspirerande och stöttande funktion åtminstone bidrar till fokus på omställning, till skillnad från exempelvis offentlig sektor, som saknar motsvarande styrning. 

Fotnot: Rapporten ”Intraprenörskapskompassen 2019” släpptes i sin helhet den 28 november 2019 och finns att hitta på www.ikopassen.se.