HÀr Àr bolagens vÀrsta kommunala konkurrenter i Uppsala

I Uppsala lÀn skapar kommunal gymverksamhet mest konkurrensproblem enligt företagen, skriver tre nÀringslivsexperter

Gymverksamhet vid kommunala badhus konkurrerar ut privata företag, skriver debattörerna. Foto: Axel Hilleskog

Gymverksamhet vid kommunala badhus konkurrerar ut privata företag, skriver debattörerna. Foto: Axel Hilleskog

Foto: Axel Hilleskog

Debatt2023-07-27 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Uppsala lĂ€n Ă€r fullt av företagare som driver kafĂ©er, restauranger och gym – och de bidrar alla till att göra sina kommuner levande. Verksamheterna startas och drivs av mĂ€nniskor med en passion för det de gör och som vĂ„gar anta nya utmaningar och ta risker för att de tror pĂ„ sin affĂ€rsidĂ©.

De bidrar alla till att skapa attraktiva platser, dit mÀnniskor vÀljer att flytta eller att resa. Inte minst skapar de arbetstillfÀllen och skatteintÀkter till kommunen.

Konkurrens mellan olika lokala aktörer Àr nÄgot positivt. Genom konkurrens sporras olika verksamheter att vÀssa sina erbjudanden. Vi fÄr godare lunch, gym med högkvalitativa maskiner och nytÀnkande koncept eller en kanelbulle till fikat för ett bÀttre pris.

Men nÀr kommuner och andra offentliga aktörer, som i grunden Àr uppbackade av skattemedel, ger sig in pÄ en marknad snedvrids spelreglerna. Det blir inte konkurrens pÄ lika villkor. Ofta Àr de kommunala sÀljverksamheterna inte ens lagliga att driva.

Almega, Svenskt NÀringsliv och Visita har under vÄren uppmÀrksammat konkurrensproblematiken i en gemensam rapport, som visar de tio vanligaste kommunala sÀljverksamheterna som företagare upplever osund konkurrens ifrÄn. DÀr beskrivs situationen baserat pÄ de svar som har lÀmnats av företagen i Svenskt NÀringslivs undersökning om lokalt företagsklimat.

I Uppsala lÀn Àr gymverksamhet den kommunala sÀljverksamhet som skapar mest konkurrensproblem enligt företagen. Detta har vi kunnat se genom att dela upp statistiken frÄn ovan nÀmnda rapport pÄ regionnivÄ.

Den kommunala gymverksamheten handlar ofta om att kommunen helt enkelt driver ett gym för allmÀnheten i en egen lokal i kommunen. En annan variant Àr att gymverksamheten Àr en liten del av en annan huvudsaklig verksamhet, exempelvis ett badhus.

Detta Àr anmÀrkningsvÀrt dÄ gymverksamhet inte ligger inom ramen för vad en kommun fÄr göra enligt kommunallagens regler. Enligt en studie frÄn Konkurrensverket var bara 5 av 133 kommunala gym i Sverige lagenliga.

Det Àr dock inte bara de enskilda företagen som drabbas av den osunda konkurrensen. Kommunen i sin helhet drabbas av ett dÄligt företagsklimat.

NÀr företagare i kommunen konkurreras bort minskar Àven kommunens skatteintÀkter och dÀrmed utrymmet för tillvÀxt och vÀlfÀrd. Det kan Àven uppstÄ en negativ spiral nÀr den osunda konkurrensen avskrÀcker nya företagare frÄn att etablera sig i kommunen. Kommunens attraktivitet minskar.

För att undvika osund konkurrens bör kommunerna:

  • Identifiera vilka sĂ€ljverksamheter som bedrivs av kommunen, sĂ„vĂ€l inom förvaltning som i de kommunala bolagen. LĂ€mpligen med hjĂ€lp av en extern aktör.
  • Bedöma de identifierade sĂ€ljverksamheterna. Vad Ă€r lagligt och vad Ă€r lĂ€mpligt agerande utifrĂ„n konkurrenssituationen i kommunen? De olagliga sĂ€ljverksamheterna bör avvecklas och övriga verksamheter bedömas individuellt utifrĂ„n dess konsekvenser.
  • Ta fram en policy. Alla kommuner bör ha en policy för sin sĂ€ljverksamhet för att systematiskt arbeta för minskade konkurrensproblem och ett bĂ€ttre företagsklimat.

Det Ă€r ocksÄ viktigt för kommunen att hĂ„lla i gĂ„ng en dialog med nĂ€ringslivet. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan man skapa förstĂ„else för varandras situationer och undvika konkurrenskonflikter. Vi uppmanar kommunerna i Uppsala lĂ€n att ta till sig dessa tips. DĂ„ kan ni skapa riktigt bra företagsklimat och öka attraktiviteten i kommuner runtom i hela regionen.