Stockholms och Mälardalsregionens tillgång till världen och Sveriges tillgång till Arlanda är viktig för hela Sveriges tillväxt. För att detta ska vara sant även i framtiden behöver tillgängligheten till Arlanda förbättras. Då kan inte Arlanda Express tillåtas sätta hela den spårbundna kollektivtrafiken ur spel utan det krävs bättre kollektivtrafikförbindelser till och från Arlanda.
Allt tyder på att det internationella resandet som inte kan ersättas med tåg fortsätter öka. Flygresorna till och från Arlanda förväntas dubbleras till 2050. För att klara både den ökningen och nå klimatmålen måste en hållbar utbyggnad av Arlanda flygplats ske och infrastrukturen till och från Arlanda förstärkas. Utvecklingen av bioflygbränsle och eldrivna flyg är därtill förutsättningar för ett miljövänligare flyg.
Kollektivtrafiken borde vara förstavalet för resor till och från Arlanda. På det sättet minskas klimatpåverkan och trängseln på vägarna blir mindre. Idag sker hälften av alla resor till Arlanda med bil, denna andel måste kraftigt minska.
Därför är bolaget som ansvarar för Arlanda Express, A-train, en bromskloss för utvecklingen. Bolaget snedvrider konkurrensen för spårbunden trafik genom ett avtal som ger dem möjlighet att tvinga all annan spårtrafik att betala en stationsavgift för att få stanna vid Arlanda. Det leder till höga biljettpriser för resenärerna och gör det svårt för de vanliga pendeltågen att konkurrera med Arlanda Express.
Det är hög tid att slopa denna straffavgift, resenärerna ska inte behöva betala mer än nödvändigt när de väljer att åka kollektivt. Om de inte sänker straffavgiften bör regionen ta upp konkurrensen med dem på allvar. På sikt vill vi att avtalet med A-train ska hävas, men det får inte belasta skattebetalarna.
Genom busskörfält och snabba bussanslutningar från Märsta vill vi att regionerna sätter press på A-train för att komma framåt. Då behövs fler alternativa kollektivtrafiklösningar. Vi vill införa en superbusslinje, där bussar gör få stopp och har egna körfält, till Arlanda från Märsta station. Vi vill också stärka pendeltrafiken mellan Märsta och Stockholm samt resten av Mälardalsregionen. På så sätt vill vi skapa ett kollektivtrafiknav som inte drabbas av straffavgiften.
E4:an mellan Stockholm och Arlanda behöver förstärkas med garanterad framkomlighet för busstrafik, det vill vi göra i samband med pågående breddningar av E4 mellan Förbifarten och Arlanda.
Framtidens flygtrafik behöver vara klimatmässigt hållbar, det gäller både flygresorna men även resorna till och från flygplatsen. Då måste kollektivtrafiken få schyssta förutsättningar att konkurrera på. Vi är beredda att ta vår del av ansvaret och göra vår del av jobbet för att uppnå det.