Inget har hÀnt sedan förra Ärets Internationella handikappdag den 3 december för att förbÀttra situationen för personer med stora funktionsnedsÀttningar i Uppsala. DÄ handlade min artikel om att Uppsala nonchalerar tvingande lagregler i LSS om inflytande och samverkan med funktionsrÀttsorganisationer. Sedan dess har det snarare blivit vÀrre.
Enligt lex Sarah Àr det inte bara brister i sjÀlva utförandet, som personal ska uppmÀrksamma. Lagen gÀller Àven brister i handlÀggningsprocessen: att fÄ och fÄ behÄlla LSS-insatser. Ett flertal klagomÄl har inlagts i kommunens system för synpunkter och klagomÄl. Det Àr ett viktigt dokument som uttrycker god politisk vilja att handlÀgga Àrenden pÄ ett rÀttssÀkert sÀtt. Men de insÀnda klagomÄlen har inte hanterats pÄ ett acceptabelt sÀtt. Vissa brister har noterats men svaren Àr ofullstÀndiga och förvaltningen har avslutat Àrendena utan att nÄgon rÀttssÀkerhet har vunnits. IVO, JO och överklaganden Àr nu nÀsta möjlighet. De berörda personerna Àr mycket frustrerade. Tilliten till kommunen finns inte mer.
Politikerna bedyrar stÀndigt sin vilja att förverkliga LSS. Men samtidigt Àr de tydliga med att de har fullt förtroende för sin förvaltning. Det Àr problematiskt eftersom förvaltningen uppenbart bryter mot flera pÄbud i bÄde LSS och den nya förvaltningslagen. Den nya förvaltningslagen med sitt starka medborgarfokus har inte alls fÄtt genomslag i Uppsala. En viktig avsikt med den nya lagen Àr att individen endast i undantagsfall ska behöva gÄ till förvaltningsdomstol. I Uppsala kÀnner man sig tvungen att vÀnda sig till förvaltningsrÀtten. NÀr individen skickar in ett klagomÄl pÄ handlÀggningen, skickar kommunen det ibland vidare utan att ens frÄga om personen vill det.
Och om man sĂ„ smĂ„ningom fĂ„r reda pĂ„ skyldigheten att visa upp relevanta intyg, Ă€r problemet stort att kunna fĂ„ ett sĂ„dant intyg. DĂ€r finns ett systemfel som kommunen och habiliteringen enligt sin lagenliga skyldighet att samverka borde rĂ€tta till snarast. Situationen Ă€r ohĂ„llbar. Utan aktuella intyg om funktionsnedsĂ€ttningar och behov â ingen rĂ€tt till LSS-insats.
En övergripande brist finns i sjĂ€lva bemötandet. Man kĂ€nner sig ifrĂ„gasatt, fĂ„r inte nödvĂ€ndig information om till exempel nödvĂ€ndiga intyg eller om vad lagen sĂ€ger om just den insats man söker. NĂ€r det gĂ€ller information om vad lagen sĂ€ger, verkar handlĂ€ggarna ha en strategi att bara hĂ€nvisa till begrĂ€nsande rĂ€ttspraxis och inte till vad som stĂ„r i LSS-proppen om de politiska intentionerna. De lokala politikerna har uppenbarligen valt den begrĂ€nsande tolkningen â av ekonomiska skĂ€l, för kommunens skull? â i stĂ€llet för att vara generös inom lagens ramar och ge ett Ă€ndamĂ„lsenligt stöd för deras skull som behöver detta stöd.
Det rÀcker inte med bara enkelriktad information nÀr beslut redan fattats eller att vi fÄr ge rÄd. Mötena i det för funktionsrÀttsrörelsen viktiga samverkansorganet LSS-rÄdet gÀller nÀstan enbart information. FrÄn FunktionsrÀtt Uppsala kommun har nyligen en skrivelse sÀnts till kommunstyrelsen med krav pÄ att dess beslut om riktlinjer för rÄdgivande organ tas tillbaka.
Efter TV-intervjun i Uppdrag granskning efter den sorgliga historien om Dick Nordh med IVO:s nya generaldirektör Sofia Wallström har hoppet ÀndÄ tÀnts att IVO kommer att anvÀnda vassare verktyg. Förhoppningsvis kommer ocksÄ den sambandscentralfunktion för LSS-frÄgor som utgÄr frÄn arvfondsprojektet Ge makten vidare att fylla en viktig roll. Den ska nu permanentas.