I Uppsala kommuns idrotts- och fritidspolitiska program anges jämlika och transparenta möjligheter att utöva sin idrott eller sin fritidsaktivitet som självklara delar i samhällsplaneringen på alla nivåer. Kopplingen mellan en aktiv fritid som en välfärdsfråga, folkhälsa och livskvalitet har därmed stor betydelse för Uppsala kommuns attraktivitet. Kommunens åtgärder inom området ska ge Uppsalaborna möjlighet att ha en hälsofrämjande fritid, både på egen hand och i föreningsform. Uppsala kommuns åtgärder för att möjliggöra detta ska också syfta till att kommuninvånarnas möjligheter till en aktiv fritid inte är beroende av socioekonomisk bakgrund.
Vi konstaterar att sådana förutsättningar och stödjande ambitioner inte tillämpas för oss föreningar som är utlämnade till Fyrishov AB för att kunna bedriva våra verksamheter.
Upsala Simsällskap och Uppsala Simskoleförening bedriver årligen simskola för sammantaget cirka 1300 barn, ungdomar och vuxna. Vi tar därmed ett stort och unikt ansvar för en utvecklad folkhälsa och ökad simkunnighet i Uppsala. Simkunnighet är inte enbart en nationell angelägenhet i ett land med nästan 100 000 sjöar och en av Europas längsta kustremsor.
En ökad simkunnighet innebär också en ökad måluppfyllelse i Uppsalas skolor där simning ingår som ett uttalat kunskapskrav i läroplanen.
Våra respektive verksamheter genomförs på ideell grund med hjälp av engagerade och kompetenta ledare och aktiva, precis som i vilken förening med barn- och ungdomsverksamhet som helst. Det innebär också att vi borde ges samma eller åtminstone liknande förutsättningar som vilken annan ideell förening som helst i Uppsala kommun.
Eftersom att våra verksamheter enbart kan genomföras i Fyrishovs anläggning är vi, till skillnad mot andra idrotter och föreningar, utlämnade till den prissättning och övriga villkor som det kommunägda aktiebolaget väljer att erbjuda oss. Den hyresmodell med markeringsavgifter som gäller i Uppsala har Fyrishov AB valt att acceptera endast i delar av sina anläggningar, men bland annat inte i den undervisningsbassäng där vi undervisar våra nybörjare som behöver träna på grunt vatten.
Där betalar vi i stället det marknadspris som Fyrishov AB, som enda leverantör av simanläggningar i Uppsala kommun, har valt att utforma.
I nuläget innebär detta en timkostnad på 1450 kr för halva undervisningsbassängen. Om vi i stället hade bedrivit barn- och ungdomsverksamheter som skulle ha kunnat genomföras i en idrottshall hade vi utifrån fastställda markeringsavgifter inom Uppsala kommun i stället betalat 111 kr för motsvarande lokalhyra.
I ägardirektivet för Fyrishov AB framgår bland annat att bolaget ska erbjuda en arena för fritid och idrott som är välkomnande för alla, dessutom ska bolaget verka för ökad simkunnighet i Uppsala.
Vi hävdar att Fyrishovs beslut att avkräva de ideella föreningar som bedriver just simskoleträning en hyresnivå som är 13 gånger högre än för andra jämförbara verksamheter är ett direkt uttryck för motsatsen.
Uppsala kommun har högt ställda mål för ett utökat föreningsliv och en utvecklad folkhälsa i Uppsala. Våra föreningar ställer oss helt bakom dessa ambitioner och gör också vårt yttersta för att både bidra till utvecklingen och att leva upp till de krav som både vi och andra bör ställa på våra respektive verksamheter. Den största utmaningen för våra båda föreningar är samtidigt att vi, då vi är utlämnade till Fyrishovs monopol på badanläggningar i Uppsala, inte ges de förutsättningar och villkor som gäller för andra föreningar i Uppsala.
Vi menar att det är en orimlighet att det kommunägda Fyrishov AB som ensam part ställer sig utanför de strategiska besluten för idrott och fritid i Uppsala kommun. Genom att i stället acceptera de etablerade avtal och övriga villkor som gäller mellan föreningslivet och alla övriga parter i Uppsala kommun skulle inte bara våra utmaningar reduceras, då skulle även Fyrishov AB kunna bidra till att utveckla både idrotts- och föreningslivet i Uppsala.