FunktionsnedsÀttning tas Àntligen pÄ allvar

Uppsala kommun har bÀttrat sig, men det mÄste bli enklare för personer med funktionsnedsÀttning att fÄ sin sak prövad, skriver Barbro Lewin.

Mycket gÄr Ät rÀtt hÄll gÀllande funktionsrÀtten i Uppsala, menar Barbro Lewin.

Mycket gÄr Ät rÀtt hÄll gÀllande funktionsrÀtten i Uppsala, menar Barbro Lewin.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Debatt2023-12-03 07:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det första Ă„ret för Uppsala kommuns nya omsorgsnĂ€mnd Ă€r snart till Ă€nda. MĂ„nga hade förhoppningar efter valet att de nya politikerna skulle utnyttja sin makt och vilja att ta ansvar och ge sina medborgare deras funktionsrĂ€tt utifrĂ„n den nationella lagstiftningen, den starka rĂ€ttighetslagen LSS och andra relevanta lagar och föreskrifter. 

För första gĂ„ngen efter de mĂ„nga Ă„r jag kritiskt kommenterat situationen för personer med funktionsnedsĂ€ttning i Uppsala kan jag uttrycka en glĂ€dje över att detta ansvar verkligen har tagits pĂ„ ett par viktiga punkter. 

Kommunrevisionen framförde i början av Äret kritik över den tidigare nÀmndens bristande uppföljning av hur beslutat stöd genomfördes och följdes upp. Den nya nÀmnden gav förvaltningen i uppdrag att utforma ett styrdokument som svarade mot kommunrevisionens krav. Det normerande dokumentet Följa upp beslut trÀdde i kraft i augusti 2023. Det stÀller mycket tydliga krav pÄ hur utförarens uppdrag ska följas och utvÀrderas. Denna rutin kommer att ha stor betydelse nÀr den vÀl kommer igÄng.

Det Ă€r av stor betydelse för den enskildas möjlighet att hĂ€vda sin rĂ€tt inför ansökningar om fortsĂ€ttning av givet stöd eller förĂ€ndrat stöd att ha kunskap om utförarens uppfattning om hur uppdraget har fullföljts, hur kvalitet och mĂ„l med insatsen har tillgodosetts och vilka avvikelser och klagomĂ„l som framförts. Det Ă€r naturligtvis absolut nödvĂ€ndigt att den ansvarige delegaten, det vill sĂ€ga handlĂ€ggare för Ă€rendet, har dessa uppgifter. Annars kan inte objektivitet och saklighet eller andra vĂ€rden  som tillgodoser rĂ€ttssĂ€kerheten garanteras. En sĂ„dan uppföljning kan Ă€ven ge upplysningar om hur behov förĂ€ndrats. 

Ett andra nytt, normerande dokument Ă€r Synpunktshantering 2023-07-05. Det ersĂ€tter den tidigare Riktlinje för synpunktshantering, felanmĂ€lan, avvikelser och servicemĂ€tning frĂ„n 2017. En viktig nyhet Ă€r möjligheten att lĂ€mna förslag utifrĂ„n synpunkter och klagomĂ„l. Hittills har det varit mycket svĂ„rt att fĂ„ sitt Ă€rende prövat i omsorgsnĂ€mndens individutskott om man tycker att handlĂ€ggningsprocessen inte följer reglerna. 

Delegationsordningen regleras utifrĂ„n Kommunallagen SFS 2017:725. Tre lagregler Ă€r sĂ€rskilt aktuella nĂ€r det gĂ€ller medborgarens rĂ€tt att kunna pĂ„verka sin situation genom att vĂ€nda sig till de ytterst ansvariga politikerna. ”En nĂ€mnd fĂ„r uppdra Ă„t ordföranden, eller en annan ledamot som nĂ€mnden har utsett, att besluta pĂ„ nĂ€mndens vĂ€gnar i Ă€renden som Ă€r sĂ„ brĂ„dskande att nĂ€mndens avgörande inte kan avvaktas” (39 §). BeslutsrĂ€tten fĂ„r inte delegeras nĂ€r det gĂ€ller â€Ă€renden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de Ă€r av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt” (38 § punkt 3) och inte heller â€Ă€renden som vĂ€ckts genom medborgarförslag och som lĂ€mnats över till nĂ€mnden” (38 § punkt 4).

BrÄdskande Àrenden Àr ibland aktuella men enligt min erfarenhet Àr det svÄrt för den enskilda att fÄ sitt Àrende prövat i individutskottet pÄ grund av principiella skÀl. Det Àr politikerna som avgör vad som kan vara principiella skÀl. I en nyligen avslutad studiecirkel i StudiefrÀmjandets regi, som jag ledde, behandlade vi denna möjlighet.

Ett sjÀlvklart förslag till omsorgsnÀmnden Àr dÀrför att tala om vilka grundlÀggande principer som kan vara aktuella med anledning av delegationsordningen 38 § punkt 3 för att stÀrka den enskildas funktionsrÀtt. VÀrdegrunderna i LSS, SoL och nya förvaltningslagen kan ge god vÀgledning. Och frÄn FunktionsrÀtt Uppsala kan nÀmnden fÄ avidentifierade Àrenden som visar pÄ vanligt förekommande problem med rÀttssÀkerheten. Och som kanske Àven kan leda till medborgarförslag.

OmsorgsnÀmnden kan dÄ utnyttja sin makt att stÀrka den enskilda genom sin kunskap och sin vilja att följa nationellt givna avsikter och dÀrmed bistÄ sin förvaltning om det behövs ytterligare normerande dokument för att tydligare följa det givna nationella regelverket.