Förändrat arbetslandskap

Äntligen fyra spår – men fortsatta investeringar måste till för att pendlare ska kunna fixa livspusslet, skriver företrädare för Unionen.

Maria Nilsson

Maria Nilsson

Foto:

Debatt2018-06-19 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen gick regeringen ut med att man i kommande infrastrukturplan bland annat tänker satsa på fyra spår sträckan Uppsala–Stockholm. Unionen Uppland och Unionen Stockholm har drivit den här frågan över fem år och välkomnar givetvis beslutet i hopp och förvissning om att det kommer att leda till fler och bättre jobb i framtiden i dessa regioner.

Sträckan Uppsala-Stockholm är redan i dag landets mest trafikerade med 44 000 dagliga pendlare.

För fem år sedan, inför en politikerträff med riksdagsledamöter i Uppsala, räknade Unionens dåvarande chefsekonom Gösta Karlsson ut kostnaden för produktionsbortfallet av en tiominutersförsening på ett fullt pendeltåg till 70 000 kronor. Med tanke på hur ofta och långa förseningar det varit på slutet förstår alla att det den här typen av problem orsakar stora kostnader för hela samhället.

Till år 2050 beräknas Stockholm-Uppsala växa med ytterligare en miljon invånare.

En stor del kommer att bo och arbeta i ”tillväxtkorridoren” mellan Stockholm och Uppsala. Att regeringen nu valt att satsa på fyra spår mellan Uppsala och Stockholm innebär möjligheter för många arbetsgivare att skapa ännu fler arbetstillfällen och, när allt står klart, bättre möjlighet för alla pendlare att kunna ha balans i sitt arbetsliv. Bra pendling är en nödvändighet för tillväxt i regionen och ett fungerande samhälle.

För många som reser med kollektiva färdmedel, som buss och tåg, är det även önskvärt att restiden kan användas effektivt för att få till ett ännu bättre livspussel.

Arbetslandskapet är förändrat i dag, och pendling är för många en del av arbetslivet, inte minst för Unionens medlemmar som tillhör den privata tjänstesektorn.

Det är illa nog med dåligt hållna tidtabeller, brist på snöröjning eller signalfel. Allt detta orsakar stress och förlorad tid med familjen. I dessa digitaliseringens tidevarv är även ett väl utbyggt bredband med bra uppkoppling en nödvändighet för att uppfylla många pendlares behov.

På många platser fungerar det tillfredsställande redan i dag men det finns även påtagliga ”vita fläckar”. I genomsnitt har strax över hälften av befolkningen i dagsläget möjlighet att koppla upp sig på ett bredband med fastställd hastighet. Men är detta (tillräckligt) snabbt även i framtiden?

Det är viktigt att det görs satsningar på kollektivtrafiken som ökar kapaciteten, snabbheten och punktligheten vid pendling. Dessa satsningar måste även inkludera den digitala infrastrukturen om det gränslösa arbetslivet ska fortsätta vara en möjlighet och inte bli en negativ inlåsning.

Karin Skånberg, regionchef Unionen Stockholm

Maria Nilsson, ordförande regionstyrelsen Unionen Stockholm

Ulf Solhall, regionchef Unionen Uppland

Kjell Christensson, ordförande regionstyrelsen Unionen Uppland