Trafiken står för en tredjedel av Sveriges samlade klimatpåverkan, i över hundra kommuner rentav mer än hälften. Till 2030 ska denna klimatpåverkan ha minskat med 70 procent jämfört med år 2010 och Trafikverket visar att det som hittills beslutats bara tar oss halvvägs.
En viktig del i att minska utsläppen snabbare är att påskynda elbilsomställningen. Därför har vi analyserat nyregistreringar av laddbara bilar i landets alla kommuner, från år 2015 då Parisavtalet antogs till och med i fjol.
I riket toppas listan av Sundbyberg, där andelen laddbara bilar ökat med 11,3 procentenheter per år, medan Sorsele har bottenplaceringen på 1,8 procentenheter. I Uppsala är takten i elbilsomställningen 7,6 procentenheter per år, alltså något över genomsnittet 6,8 för landets kommuner.
Vår analys visar att klimatbonusen har haft stor betydelse. I Uppsala ökade andelen laddbara bilar kraftigt sedan bonusen infördes år 2019, vilket följer den nationella trenden. Andelen nyregistrerade laddbara bilar för Sverige som helhet var i genomsnitt bara runt tre procent under åren 2015-2018, men nästan 30 procent 2019-2022.
Det finns även ett samband mellan inkomstnivå och ökningstakt. För att alla ska kunna köra laddbart i hela Sverige och i Uppsala, är det därför extra olyckligt att bonusen tagits bort – då förstärks bilden av att det främst är höginkomsttagare som har råd med skiftet.
Men sammanställningen visar också variationer som inte förklaras av inkomst. Det är uppenbart att aktiva kommuner kan bidra till en snabbare omställning. Exempelvis kan de ställa om den egna bilparken, anordna laddställen på offentliga parkeringsplatser, ställa krav i upphandling av fordon och transporter, införa utsläppsfria zoner i städer och jobba med beteendeförändrande kampanjer.
Framför allt visar analysen att alla behöver göra mer. Elbilar utgjorde hela 79,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge i fjol, medan samma siffra för Sverige var 33 procent. Och just i det skedet avskaffas nu klimatbonusen, så att uppgången riskerar att vända nedåt snarare än att accelerera. Att bonusen också i samma veva avskaffas för bilar drivna av biogas förvärrar situationen ytterligare.
Därför bör Uppsala och landets alla kommuner nu kliva fram ytterligare. Och för att det ska vara möjligt måste deras verktygslåda fyllas på.
Exempelvis bör lagstiftningen uppdateras så att kommuner får reservera parkeringsplatser för laddbara bilar, ges möjlighet att differentiera p-avgifter, tillåts hyra ut kommunens fordon när de inte används och får införa miljödifferentierade trängselavgifter där de själva förfogar över intäkterna. Då kan kommunernas bidrag till klimatomställningen öka, utsläppen minska och klimatmålen nås.
Vår uppmaning till Uppsala är därmed dubbel: Utnyttja alla de verktyg som redan finns för att påskynda omställningen till hållbar bilism och minskad klimatpåverkan, och gör gemensam sak med oss i att begära nya och bättre klimatverktyg för landets kommuner!