Vi, Utvecklingspartiet demokraterna (UP), vill att Uppsala ska vÀxa, men i en takt som gör att vi inte försÀmrar vÄr skola, sjukvÄrd och omsorg och skapar Ànnu större problem med allt fler lÄngtidsarbetslösa. Vi har i nulÀget inte rÄd med investeringar i storleksordningen 10 miljarder i omodern och dyr spÄrvÀg i en liten del av Uppsala dÀr behovet inte finns. Effekten av en anlagd spÄrvÀg blir en försÀmrad övrig kollektivtrafik. Totalt sett blir dessutom kollektivtrafiken dyrare vid anlagd spÄrvÀg i och med allt högre rÀntekostnader, vilket tar pengar ifrÄn skola, vÄrd och omsorg. Avbryt spÄrvagnsprojektet i Uppsala stads södra delar.
VÄr uppfattning Àr att befintliga jÀrnvÀgsspÄr ska utnyttjas bÀttre. Och vi försvarar hÀlsosamma gröna oaser i stadsmiljö. Vi krÀver omförhandling av Uppsalapaketet och vill stÀrka bygderna lÀngs Ostkustbanan i Storvreta, Vattholma och Skyttorp. Vi vill ocksÄ lÀngs Dalabanan stÀrka vÀstra Uppsala genom att skapa stationslÀgen och tÄgstopp i JÀrlÄsa, VÀnge och LibrobÀck. Vi erbjuder hela Uppsala kommun, och hela Region Uppsala, ett tydligt alternativ till övriga partiers politik. Den som röstar pÄ UP lÀgger sin röst pÄ vÄrt alternativ till tillvÀxtpolitik, medan övriga röster stöttar dyr spÄrvÀg med kraftig förtÀtning och gigantisk utbyggnad av Uppsalas sydöstra stadsdelar. UP driver samma byggpolitik i bÄde Uppsala kommun och Region Uppsala, omförhandla Uppsalapaketet.
De planerade 21 500 bostÀderna i sydöstra Uppsala motsvarar tre Knivsta eller lÄngt mer Àn 300 ÄttavÄningshus. Hus för 60 000 mÀnniskor. DÀrutöver ska en enorm massa byggnader uppföras sÄsom skolor, idrottshallar, vÄrdcentraler, brandstation, polis, kontor, arbetsplatser, restauranger och sÄ vidare. Ett nytt Sundsvall sÀger Erik Pelling (S), med illa dold stolthet. Oönskade politiska monument anser vi. MinnesmÀrken som ska uppmÀrksammas av omvÀrlden. Aldrig nÄgonsin tidigare har det i Sverige byggts sÄ hÀr mycket pÄ en och samma plats under sÄ kort tid. Ett experiment Àr det definitivt. Visst mÄste det byggas i Uppsala, men inte sÄ extremt titaniskt.
Regionen Àr ansvarig för Uppsalas kollektivtrafik. S, MP, L, M, C, KD, SD och V har alla röstat för Uppsalapaketet. Det Àr Uppsalapaketet som anvÀnds som huvudargument för att bygga dyr omodern spÄrvÀg. Vi föresprÄkar i stÀllet moderna bussystem som kan anvÀndas under mÄnga Är. I ett senare skede kan exempelvis en högteknologisk förarlös automat- eller stadsbana övervÀgas. FyrspÄr mellan Uppsala och Stockholm behövs för att möta stora delar av Sveriges logistikbehov. Behovet Àr tillrÀckligt stort redan idag. VÄr tillvÀxtpolitik Àventyrar inte statens eventuella satsning pÄ fyrspÄr.
FrÄn landsbygdshÄll efterfrÄgas en mer kontinuerlig samverkan med lokala utvecklingsgrupper, föreningsliv och företagare för att Ästadkomma en önskad lokal utveckling. En utveckling som tillgodoser behovet av bostÀder, men Àven lokaler och ytor för företag för att fÄ stÀrkta lokalsamhÀllen. Lokaler för transportföretag, byggentreprenörer, smÄföretagare och hantverkare, vÄrdcentral samt kontorslokaler med gemensamma faciliteter Àr behövligt. De boende och företagen pÄ landsbygden behöver ocksÄ god infrastruktur dÀr kollektivtrafik, jÀrnvÀgsspÄr och vÀgnÀt Àr vÀlskött.
Vi Àr för tillvÀxt men med en klokare och varsammare utbyggnad av Uppsala. VÄr politik utgÄr frÄn en utbyggnad som omfattar hela Uppsala, det vill sÀga en utbyggnad som inkluderar landsbygdsdelarna, och som inte skapar högexploaterade bostadsomrÄden och dyr gammaldags spÄrvÀg i Uppsala stad.
Kommun- och regionvalet den 11 september kan ses som en beslutande folkomröstning om hur och i vilken takt Uppsala kommun och Region Uppsala ska byggas ut. InvÄnarnas chans att sÀga ja till bra kollektivtrafik i hela kommunen och regionen och nej till spÄrvagn i en liten del av Uppsala stad. AnvÀnd din röstrÀtt klokt för att pÄverka din nÀrmiljö!