Farthinder skadar bussar och busschaufförer

Uppsala kommun måste aktivt minska antalet vägbulor och andra farthinder, skriver Kent Kumpula och Jonathan Othén.

Uppsalas farthinder är en fara för både bussar och busschaufförer, menar Kent Kumpula och Jonathan Othén (båda SD).

Uppsalas farthinder är en fara för både bussar och busschaufförer, menar Kent Kumpula och Jonathan Othén (båda SD).

Foto: Staffan Claesson

Debatt2023-10-29 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vänsterstyret i Uppsala kommun har sedan lång tid tillbaka intagit en tydligt bilfientlig inställning. Allt fler farthinder i formen av vägbulor är ett av många verktyg de använder sig av för att göra det svårare för trafiken att ta sig fram på ett effektivt sätt i Uppsala.

Det direkt uttalade målet har varit att göra det svårare och långsammare att ta sig fram med bil, vilket enligt vänsterlogik ska leda till att fler väljer att åka buss. Problemen är många med vänsterlogik, men begränsar vi oss till trafiklösningen så är det för många inte ett alternativ att åka buss.

Jag skulle vilja se personer från vänsterstyret jobba som hantverkare med bilen full av verktyg och maskiner, åka buss från jobb till jobb. Eller som barnfamilj skjutsa till och från olika träningar och aktiviteter parallellt med att själv jobbpendla och storhandla mat, allt via kollektivtrafiken. Glöm inte alla oss som bor på landsbygden som har ett antal kilometer till närmaste busshållplats, och glest mellan avgångarna.

Styret i Uppsala kommun har lyckats förstöra vägnätet med sina vägbulor och planerade flaskhalsar för trafikflödet i så stor utsträckning att man tvingats backa och bygga om vissa hållplatser till mångmiljonbelopp efter kritik från blåljusverksamheterna. Det är redan genomfört och gamla nyheter, men det sämsta med hela kråksången är att vänsterstyret inte verkar kunna ta till sig när man gjort fel.

Härnäst i kön, efter blåljusverksamhet och privatbilister som förargas över det trafikfientliga trafiknätet i Uppsala, kommer nu Region Uppsala som står för busstrafiken.

På bara åtta månader har region Uppsala haft reparationskostnader på en miljon kronor i enbart materialkostnader, för utnötta och sönderslagna ledbälgar, därutöver tillkommer arbetskostnader och stilleståndskostnader.

Nog kan man misstänka att ett konstant skumpande över vägbulor är en starkt bidragande orsak till att antal sjukskrivna busschaufförer på grund av problem med nacke och rygg har ökat med 50 procent på de senaste två åren. Lägg därtill att vid avgångssamtal med förare är arbetsmiljön i stadstrafiken med fartdämpande åtgärder den vanligaste orsaken till att man slutar. I en region där man har extremt svårt att anställa tillräckligt med chaufförer blir det fler förseningar på grund av bemanningsproblem.

Sedan ska vi inte glömma alla förseningar och fördröjningar, varje gupp tar i genomsnitt 10 sekunder extra att passera. Med utgångspunkt från detta påverkas körtiderna för hela linjenätet med 80 timmar/trafikdygn. Det är ett stort antal heltidsanställda chaufförer som behövs bara till att forcera farthinder. Det är pengar som i stället hade kunnat öka bemanningen inom vården. Inför trafikåret 2024 kommer enbart tomkörningstiden till och från depån via Fyrislundsgatans nya farthinder att öka med 25 timmar/vecka, det är mer än en halvtidstjänst bara där.

Det här fördyrar busstrafiken och gör att resorna tar längre tid, tid som resenärerna hade kunnat vara hemma med sina barn i stället för att stå och vänta på en buss. Ständiga inbromsningar och gaspådrag påverkar dessutom bränsleförbrukning och avgasutsläpp. På ett trafikdygn passerar Gamla Uppsala Buss fordon 29 000 vägbulor. Att det påverkar fordon och chaufförer på ett negativt sätt är ju en självklarhet.

Nu borde väl alla sirener ljuda och varningslamporna blinka för fullt? Chaufförer säger upp sig på grund av arbetsmiljön med vägbulor samtidigt som antal sjukskrivna på grund av problem med nacke och rygg ökar med 50 procent, reparationskostnaderna för sönderslagna bussar kostar tiotals miljoner per mandatperiod och bussarna försenas på grund av längre restider och bemanningsproblem.

Även om Uppsala kommuns vänsterstyre har stora skygglappar och väljer att inte se regionens kostnader och sjukskrivningar eftersom de påverkar en annan budget så vill vårt parti ta ett helhetsgrepp och ta ansvar för alla våra gemensamma skattemedel. 

Uppsala kommun måste backa på vansinnet med vägbulor som slår sönder våra bussar, skadar våra busschaufförer och tär på våra gemensamma skattemedel.