En fungerande och attraktiv kollektivtrafik är av stor betydelse för Uppsalas konkurrenskraft. Attraktiv innebär bra kvalitet på fordon och att resandet känns tryggt. Fungerande innebär att tidtabeller hålls och att framkomligheten är god. Även priset har stor betydelse för att stimulera till mer resande med kollektivtrafiken. Regionen misslyckas löpande kraftigt med att tillhandahålla tidtabeller som fungerar. Nu höjer dessutom Regionen återigen priserna för personer som bor i Uppsala kommun.
Under många år har Region Uppsala styrts av Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Att dessa partier återigen kraftigt ökar kollektivtrafikpriset för Uppsala kommuns invånare är dumt. Det är särskilt i staden som en smartare prissättning av kollektivtrafiken kan få fler att avstå från bil.
För resenärer i Uppsala stad ökar kostnaderna nu mer än 25 procent. Utvecklingspartiet demokraterna anser att Regionen kraftigt felprioriterar prissättningen mot befolkningen som inte får varianter av rabatter. Det är motiverat med två zoner. En för Uppsala stad med två mils radie och en därutöver. Det är stadens invånare som ska stimuleras att låta bilen stå. Det är övriga resenärer som särskilt tjänar på att parkera på pendlarparkeringar och att åka från till exempel kransorter längs bra pendeltågsstråk.
Det enda som tycks vara positivt för kollektivtrafikresande från Uppsala stad är att det snart ska finnas smarta biljett- och betallösningar, till exempel att betala med betalkort. Det som också är bra är att enkelbiljetter ska kunna köpas ombord på bussen, genom app eller digital reskassa. Lösningar som redan finns på många ställen runt om på jorden.
Vi undrar hur Regionledningen tänkt när en enkelbiljett enbart ska gälla i 75 minuter? Ett biobesök innebär till exempel att 150 minuter är mycket bättre. Om viljan är att fler och oftare ska välja kollektivtrafik i stället för bilen behöver Uppsalaborna uppenbarligen rösta fram bättre företrädare till Uppsala regionfullmäktige.
Vi anser att kollektivtrafiken främst ska stärkas genom att:
- I tätbefolkade stadsområden säkra mycket bättre framkomlighet för kollektivtrafiken på separata körbanor.
- Längre busstyper liknande Malmö-Express stärker kapaciteten under peak-tider i sträckor med högt pendlartryck.
- I kransorter med tågstationer kraftigt bygga ut tillgången till pendlarparkeringar.
- I kransorter längs befintliga tågspår under peak-tider erbjuda mer vagnkapacitet på pendlartågen.
För att få så många som möjligt att välja mer kollektivtrafik och mindre bilresande ska det vara särskilt billigt i staden och kloka pendlarsystem från kransorter som Storvreta, Vattholma, Skyttorp och Vänge.
Det bristande ledarskapet av kollektivtrafiken och slöseriet med skattepengar måste upphöra. Sedan 2012 är Regionen ensam ansvarig för kollektivtrafiken i Uppsala. Stoppa spårvägsprojektet omedelbart och satsa på längre bussar liknande Malmö-Express i sträckor och tider i behov av högre kapacitet än nu.
I stället för att höja priserna för Uppsalaborna kan regionens politiska styre med fördel lära av Skånetrafikens och i stället sänka priset. Där kostar en månadsbiljett 500 kronor och kollektivtrafikresandet ökar. Om ambitionen är att få fler att välja buss i stället för bil är det oklokt att bara höja och höja avgifterna. Eftersom regionen inte vågar ta sitt kollektivtrafikansvar i Uppsala stad anser vi att alternativet Malmö-Express nu skyndsamt måste prövas i Uppsalas kommunfullmäktige.