Erbjud digitala skärmar för vårdtagare inom hemtjänsten

Digitala skärmar i hemtjänsten löser inte alla problem, men kan vara viktigt för att minska vårdtagarens oro, skriver Moderaterna.

Resultaten har varit goda i de kommuner som infört skärmar i hemtjänsten. Skärmarna har ökat tryggheten för vårdtagarna och samtidigt frigjort tid för personalen, skriver Cecilia Forss och Therez Almerfors (båda M).

Resultaten har varit goda i de kommuner som infört skärmar i hemtjänsten. Skärmarna har ökat tryggheten för vårdtagarna och samtidigt frigjort tid för personalen, skriver Cecilia Forss och Therez Almerfors (båda M).

Foto: Uppsala kommun/Christine Olsson/TT/Anna Bredberg

Debatt2024-12-19 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under hösten har vi blivit varse om förskräckliga missförhållanden inom hemtjänsten, där vittnesmål avslöjat sexuella övergrepp och en total brist på säkerhet för vårdtagare. Detta är oacceptabelt. Ens eget hem ska aldrig vara en plats av rädsla, utan en trygg punkt i livet. Det är vårt ansvar som politiker att återupprätta tryggheten för alla i behov av hemtjänst och säkerställa att deras hem blir den fristad det är tänkt att vara. Detta ska gälla alla, i alla livets åldrar.

Föreställ dig en äldre kvinna i sitt hem. Hon är ensamstående sen flera år tillbaka och van att ta hand om sig själv, sitt hem och sitt tidigare arbete. En dag på ålderns höst går vardagen där hemma inte längre ihop – hon behöver hjälp.

undefined
Cecilia Forss, gruppledare äldrenämnden och Therez Almerfors kommunalråd (båda M).

Efter samtal med handläggaren på kommunen beslutas det att kvinnan ska få hjälp där hemma. Den tidigare självständiga kvinnan får nu se sin självständighet minska. Ett nytt liv har börjat – en naturlig del av åldrandet. Men det nya livet kan samtidigt uppfattas som obehagligt och otryggt.

Varje dag ringer det flera gånger på dörren. In i kvinnans hem kommer personer från hemtjänsten – som också har egen nyckel till ytterdörren. Den äldre kvinnan har svårt att finna sig i dessa nya människor som hon numera har i sitt liv. Hon känner inte heller alltid igen personerna som kommer, det är många olika från hemtjänstens personal som besöker henne. Det är inget ovanligt för äldre som behöver hjälp flera gånger om dagen, även om hemtjänstens ambition är att ha så återkommande personal som möjligt.

Vid dessa hembesök blir kvinnan ofta stressad och minns inte alltid vad hon behöver hjälp med. Att inte veta vem som kommer, när och varför kan upplevas som obehagligt – hon känner en avsaknad av kontroll.

Kommunen behöver agera för att underlätta för alla i vår hemtjänst som lever i denna nya situation i sina liv. För ett tryggare och värdigare omhändertagande.

Här behöver kommunen en palett av åtgärder där bakgrundskontroller med utdrag ur belastningsregister för nyanställda och en extern oberoende granskning av hemtjänsten är två goda första steg, men mer behövs göras. Vi moderater vill se konkreta lösningar.

undefined
Digitala skärmar inom hemtjänsten är ett verktyg som kan minska osäkerheten för vårdtagaren och öka dennes möjlighet till transparens och delaktighet i sin vardag, skriver Moderaterna.

Vi föreslår därför att Uppsala kommun erbjuder digitala informationsskärmar för vårdtagare inom hemtjänsten. Med hjälp av en skärm i hemmet kan vårdtagare få en tydlig översikt över vem från hemtjänsten som kommer. Skärmen visar namn och bild på vårdpersonalen, tid för besöket och syftet med den planerade insatsen.

Digitala skärmar inom hemtjänsten är ett verktyg som kan minska osäkerheten för vårdtagaren och öka dennes möjlighet till transparens och delaktighet i sin vardag. Det blir också enklare för anhöriga på besök att få en överblick över vem som kommer och vem som varit där.

I Helsingborg har modellen prövats med positiva resultat. I Lund har användandet av skärmarna utökats med möjligheten till videosamtal, där vårdpersonal och vårdtagare kan ha tätare kontakt utan tidskrävande transporter. Resultaten har varit goda och ökat tryggheten för vårdtagarna samtidigt som arbetssättet frigjort tid för personalen att fokusera på människan i stället för transporter.

undefined
Att få ta del av en skärm i hemmet ska vara frivilligt och utgöra ett komplement för omsorgen i hemmet. För den som inte vill eller kan använda skärmen, ska omsorgen fortsätta som vanligt, skriver Moderaterna.

Att få ta del av en skärm i hemmet ska givetvis vara helt frivilligt och utgöra ett komplement för omsorgen i hemmet. Skärmen ska också vara mycket enkelt att använda så att även äldre utan stor datorvana klarar av det. För den som inte vill eller kan använda skärmen, fortsätter omsorgen som vanligt. Men för den som vill ha en ökad förutsägbarhet och trygghet i sin vardag är detta en lösning som kan göra stor skillnad.

Höstens händelser har blottat många brister inom hemtjänsten. Det är vårt ansvar som politiker att säkerställa att ingen ska behöva känna sig otrygg i sitt hem. Införandet av digitala skärmar i hemtjänsten är inte en lösning på alla problem, men det är ett viktigt steg i rätt riktning för att minska oron för många i sina hem.

Är du inte trygg – är du inte fri. Låt oss göra hemmet till en trygg plats för våra Uppsalabor i behov av hemtjänst.