Det är en starkt förenklad och onyanserad bild av verkligheten att – som minoritetsstyret S, MP, L – påstå att energiproblemen i Uppsala kommun är lösta i och med att Svenska kraftnät nu beslutat att förstärka eltillförseln hit med cirka 200 megawatt (MW).
Vi har åtminstone fyra stora projekt som konkurrerar om energin på kort, medellång och lång sikt.
Det är Microsofts bygge av serverhall(-ar) i Ersbo utanför Gävle, Googles fem serverhallar i Horndal, Northvolts batterifabrik i Skellefteå och HYBRIT- projektet i Luleå. De senare projekten föranleder Region Norrbotten att i framtiden själva vilja behålla det elöverskott de i dag producerar.
Bitcoinminingföretag, Amazon och Facebook som på skattefinansierade villkor etablerar sina servrar på den svenska marknaden är ytterligare konkurrenter. Vart och ett av projekten förbrukar kopiöst med energi. Exempelvis använder Googles serverhallar i Horndal dubbelt så mycket elenergi som Uppsala och Västerås i dag förbrukar tillsammans.
Under förutsättning att Svenska kraftnät klarar av att lösa problemen i samband med ledningsdragning, markförhandlingar och så vidare kommer Uppsala tidigast år 2024 totalt att matas med elenergi motsvarande vad en enstaka konkurrerande serverhall kommer att förbruka innan den norrifrån når oss.
Samtidigt är tillskottet på 200 MW knappast tillräckligt för att bygga mängder av nya bostäder, skapa ny infrastruktur och förse en gammaldags spårvägslösning med elektricitet när vi parallellt behöver ta hänsyn till en exploderande elbilsmarknad, bensin- och dieselbilsförbud, tunga elfordons elbehov och företagarnas krav på att få sina växande elbehov tillgodosedda. Att inflödet av el sannolikt stryps norrifrån över tid på grund av behoven där gör inte problemet mindre. Det är den kvarvarande energitillgången som Uppsala kommun skall konkurrera om i en nära framtid.
I övriga Europa, Japan och Sydkorea pågår en vätgasrevolution. Kolkraftverk stängs ned och ersätts med vätgasproduktion via solceller, våg- och vindkraft.
Det är i högsta grad anmärkningsvärt att inte mer görs av kommunens minoritetsstyre och Region Uppsala för att bland annat planera för vätgasdrivna personbilar och tunga fordon som inom en snar framtid kommer att trafikera oss från södra Europa. I synnerhet när vattenkraften, som om den omklassificeras av EU, kommer att bli en icke-hållbar energitillgång i framtiden.
Flera svenska städer ligger långt före oss i sin planering av den nya vätgasteknologin. Exempelvis har Region Gävleborg redan beställt tre vätgasbussar till Sandviken.
Utvecklingspartiet demokraterna, (UP), ser vätgasen som en central och kompletterande del av Uppsala kommuns framtida hållbara energiförsörjning. Det är både nödvändigt och brådskande att förverkliga en infrastruktur för vätgas som energikälla innan elenergin blir en bristvara ur både distributions- och kapacitetssynpunkt.
I kommunens översiktsplaner vill vi skapa plats för vätgastankställen för såväl personbilar som tung trafik. Ur ett kollektivtrafikperspektiv ser vi behovet av en modern och framtidsinriktad strategi där en omodern spårvägslösning ersätts med mindre och större vätgasdrivna elfordon som kan komma att vara självstyrande och/eller självgående i takt med att 5G-nätet och AI gör sitt intåg. Strategin behöver också ta hänsyn till konvertering av biogas till vätgas liksom egen grön vätgasproduktion.
Utvecklingspartiet demokraterna, UP, har just en sådan strategi i den stadsbyggnads- och kollektivtrafikpolitik vi kommer att driva om vi får väljarnas förtroende i valet 2022.