Under luciaveckan som gått har jag skämts över att vara svensk. Det i sig är visserligen inte särskilt uppseendeväckande. Många skäms och ofta över den ökande nationalismen i Sverige.
Men nu skäms jag av motsatt skäl. Jag skäms över den bristande nationalismen bland mina landsmän.
De senaste veckornas diskussion om huruvida det var legitimt eller inte att ge Peter Handke Nobelpriset i litteratur har nämligen utgått ifrån att detta inte alls har något med Sverige eller svenskhet att göra.
Det är extra förvånande när det gäller debattörer som likt jag själv tagit ställning för en starkare nationell identitet av det inkluderande slaget i dagens Sverige (Dan Korn, Smedjan 11/12). För ur ett sådant liberalnationalistiskt perspektiv borde det vara givet att årets litteraturpris reser frågor om svenskars ansvar gentemot varandra och för den svenska gemenskapen.
Peter Handke har i flera böcker och pjäser ägnat sig åt de ”alternativa fakta” som statsvetare är eniga om utgör ett allt större hot mot demokratin i vårt land såväl som i andra.
Det handlar alltså inte, som vissa verkar tro, om att han vill problematisera definitionen av ett folkmord. Och det handlar inte heller om att hans person sammanblandas med hans verk. Det är just vad han skriver som är problemet. Och det gäller det mesta han skrivit sedan 1995, som Jasenko Selimovic påpekat (DN 9/12).
Den sanning som Handke förnekar är alltså särskilt relevant för svenskar. Den rör de brutala krigsförbrytelser som direkt eller indirekt drabbade de över hundratusen före detta jugoslaver som kom till Sverige från Bosnienkriget kring 1995, i en flyktingvåg av sällan skådade mått. Av dem stannade cirka 70 000 människor, och de och deras barn utgör en av de mest välintegrerade invandrargrupperna i Sverige idag.
Det är inför dessa svenskar som jag skäms när Handkes författarskap lyfts fram inför världen av den Svenska Akademin.
I tisdags tog Handke emot priset ur den svenska kungens hand och firades i sällskap av Sveriges akademiska, kulturella, politiska och mediala elit. I Stockholms stadshus, samma vackra byggnad där en av de mest omtalade medborgarskapsceremonierna för nya svenskar firats varje år sedan 1991.
Men i den svenska debatten har Handkes Nobelpris mest kommit att handla om principer och logiska argument kontra politisk opportunism och känsloargument. Som om det här var ännu en debatt om huruvida konsten ska vara fri från politiken.
Jag är sannerligen inte någon vän av känsloargument (DN 20/2 -12). Logisk argumentation och principer utgör kärnan i mitt arbete som forskare och som universitetslärare i politisk teori.
Men jag vet också att för att applicera korrekt principer på verkligheten behövs något annat, vid sidan om logiken. Det behövs omdöme. Aristoteles kallar det för fronesis: förmågan att uppfatta de särskilda omständigheterna i varje enskilt fall.
Och i fallet med Handkes Nobelpris är en central omständighet bortglömd: den nationella.
Ett svenskt pris, det största, har tilldelats ett författarskap som förnekar de traumatiska krigsupplevelser som numera borde vara en del av berättelsen om Sverige. För ja, även om bara det faktum att det verkar behöva fastslås är beklämmande: Bosniensvenskar är en del av Sverige. Alla de exjugoslaver som flydde till oss undan kriget på Balkan för 25 år sedan är numera svenskar.
Därför skäms jag. Inte för att Handke fick priset. Även om jag anser att Svenska Akademiens vägar ter sig alltmer outgrundliga så är ju detta en beslutsprocess som vi varken har eller bör få demokratisk makt över. Så det ansvaret ligger inte på mig.
Men jag skäms för hur få av mina medsvenskar som verkar anse att bosniensvenskarnas erfarenheter även angår dem.
Över hur ensam jag var i egenskap av någon vars namn slutar på ”son” bland alla ”ic-arna”, som min bosniskvenske vän uttryckte det, på manifestationen mot priset på Norrmalmstorg i tisdags. Över hur ensam Christina Doctare, läkaren i FN:s styrkor under Balkankrigen som lämnade tillbaka sin Nobelutmärkelse i protest, var som svensk utan jugoslaviska rötter på scenen, bland de ditresta journalisterna från USA och Tyskland och Srebrenicas mödrar.
Var är ansvarskänslan gentemot de bosniskättade svenskarna i dag? Var är empatin gentemot dessa våra landsmän sedan en generation tillbaka?
Även om man kommer till andra slutsatser än jag gällande Handkes Nobelpris så borde dessa aspekter av frågan tillmätas någon vikt. Om vi inte ens har förmågan att se en av de mest välintegrerade invandrargrupperna i dagens Sverige och deras angelägenheter som våra blir allt tal om att svenskheten är viktig, att den ska vara öppen och inkluderande för den som vill vara en del av den, föga annat än tomma ord.
En sann liberal nationalism kräver att vi bryr oss. Att vi erkänner att vi hör ihop. Där om någonstans behövs den gemensamma berättelsen om Sverige.