Uppsala växer. Många vill flytta hit. Uppsala behöver bättre tågförbindelser till Stockholm och har ingått avtal med regeringen om att få ytterligare ett dubbelspår, Fyrspårsavtalet. Mark krävs för ny bebyggelse och nya kommunikationer. Fyrspårsavtalet avser 33 000 bostäder i Uppsala och 15 000 bostäder i Knivsta, tillsammans 48 000.
Men Knivstaborna vill ogärna få 15 000 bostäder till i orten. De får förmodligen ingen glädje av de tillkommande spåren, ty de ser ut att dras vid E4, öster om Knivsta och Alsike. Kvar står dock ett löfte om tågstation i Alsike vid de äldre spåren. I Knivsta förbereds uppsägning av avtalet med staten, med ett krav på folkomröstning. I debatten sägs att Knivsta kan acceptera högst 5 000 bostäder i centralorten.
12 500 tillkommande bostäder planerades väster om Fyrisån. Planerna har fått skäras ned. Ultuna har i förhandlingar fått bostäder på sin mark minskade med 2 000, och Ulleråker får för att rädda grundvattnet i åsen banta ca 4 000 bostäder.
Öster om Fyris medför kommunens förslag till fördjupad översiktsplan att 21 500 bostäder ska byggas. Tillsammans med de 6 000 som måste föras över från västra sidan blir de 27 500.
27 500 bostäder för Uppsala och 10 000 bostäder från Knivsta söker område för att bygga ny stad för på sikt 37 500 bostäder. Därtill ska handel, sociala nyttigheter och arbetsplatser få rum.
Kommunen föreslår 2020 en fördjupad översiktsplan för sydöstra staden, söder om Bergsbrunna. Den sägs medföra lika stor befolkning som Sundsvall har. Att tränga ihop så många bostäder på en högst begränsad yta i Lunsens nordkant och runt stadsdelen Sävja ser ut som en nödlösning, ingenting en stadsplanerare kan vara nöjd med. Planerarna har tvingats till överexploatering av området. Än mer bekymmersamt blir det om även 6 000 bostäder från västra sidan ska få plats.
Orsaken till denna nödlösning står sannolikt att finna i att man bortsett från möjligheten att samarbeta med Knivsta för att lösa båda orternas problem. Vårt förslag ger en lösning för båda kommunerna.
Söder om Danmarksslätten ända ned i Alsike, mellan E4 och järnvägen, finns ca 340 hektar obebyggd moränmark, mest bevuxen med skog. Marken skulle kunna detaljplaneläggas i samarbete med markägare och ägarna till Långhundra Häradsallmänning, med flera. Namn som betecknar området är Orrslätt, Nysala och nordligaste Alsike. Gruppens arbetsnamn är Dansike, eftersom det sträcker sig över sydligaste Danmark och nordligaste Alsike. Där kan 10 000 bostäder från Knivsta placeras, tillsammans med 15 000 från kommunens förslag.
Kommunens förslag kan bli kvar, men exploateringen sänkas till ungefär samma som i stadsdelen Sävja. Kommunikationer ska kunna finansieras och handel, skolor, mm byggas ut. Planerad bebyggelse på åkermark omedelbart öster om järnvägen bör flyttas till Dansike.
Statens representant i fyrspårsavtalet, Johan Edstav, fann vårt förslag intressant men att kommunerna då måste komma överens om att flytta kommungränsen som nu går mitt igenom Dansike.
Trafikverket har ej bestämt var tillkommande dubbelspår ska dras, kanske längs E4. Då går de ej igenom samhällena Alsike och Knivsta, och linjen blir rakare från Arlanda till ungefär Nyby. Dansike kommer förmodligen att bebos främst av dem som arbetar på Arlanda eller i Stockholm (förutom i Fyrislund). En tågstation i mitten av denna stad skulle betjäna många. Med station mitt i staden slipper man att stationsbygge stör nuvarande tågtrafik.
Får bro över Fyris vid Ultuna byggas? Ingen vet ännu. Hydrogeologisk expertis har uttryckt stor tveksamhet. Får bro ej tillstånd utgår spårvagn/stadsbara. Då blir det buss från Nåntuna till tågstation.
Om bro får byggas ska Gottsunda förbindas med station söder om Bergsbrunna. Enligt kommunens fördjupade översiktsplan kör spårvagn till tågstationen på 9 minuter. Om station flyttas 3 km längre söderut måste genomsnittshastigheten öka från 44 km/tim till ca 57 km/tim för att restiden till Stockholm ska bli densamma. Stadsbana kan ha högre hastighet, eftersom den går på skyddad banvall. Stadsbana med gummidäck mot asfalt klarar stigningen från tågstation till Asphagen (vilket är tveksamt om spårvagn gör). Eftersom den är nästan tyst och vibrationsfri kan den dras i eller nära bebyggelse.
Om Dansike byggs blir behovet av kollektivtrafik Knivsta-Dansike-Boländerna/Fyrislund så stort att stadsbana måste byggas, och det är billigt i obebyggd mark. Driftkostnaden är väsentligt lägre än för spårvagn med förare.
Bilväg med separat cykelbana behövs från Sävja till tågstation och Knivsta, även för buss, samt för biltrafik till mot med E4 söder om rastplatsen Mora Stenar, vilket även Knivsta önskat. Mot vid Slinkbacken /Bruhagen är mindre genomtänkt med accelererande lastbilar i uppförsbacke nära bebyggelse och tillmötesgår inte Knivstas önskning. Vägsträckning dit riskerar också att inkräkta på Linnés historiska landskap.
För reningsverk och avlopp vore det naturligt att Dansike tillsammans med Alsike och Knivsta kopplas till Käppalatunneln. Sannolikt behövs Dansikes medverkan för en ekonomisk lösning.