Det är svåra ekonomiska tider. Lågkonjunkturen har tyvärr bara startat. Nu krävs ett klokare politiskt ledarskap än i goda tider. Uppsalas invånare, universitet och näringsliv spelar ledande roller i Sveriges utveckling. Ett allt starkare lokalt näringsliv och två globalt framstående universitet bidrar särskilt till Uppsalas nationella betydelse. En ekonomiskt kunnig ledare för Socialdemokraterna, Magdalena Andersson, från Uppsala, är bra. Att statsminister Ulf Kristersson har en ekonomexamen från Uppsala universitet känns också bra i dessa ekonomiskt mycket svåra tider.
Inflationen är mycket hög. Räntorna har på kort tid ökat med hundratals procent. Kraftigt höga och nödvändiga mat- och energikostnader slår stenhårt mot hushåll och offentlig sektor. Nu är inga tider för politiskt slöseri och ofinansierade investeringsprojekt. Nu är inga tider för dyra omoderna investeringar i spårväg.
Hög inflation efter många år av vansinnig penningpolitik, med för låga räntor, slår nu hårt mot både hushåll, företag och den offentliga sektorn. På bara drygt ett år har räntan höjts med flera hundra procent för de flesta privatpersoner, företag och offentlig sektor. Många års misslyckad integrationspolitik kan räknas i hundratusentals invånare långvarigt beroende av försörjningsstöd. Parallellt lider både näringsliv och offentlig sektor brist på kompetent arbetskraft. På toppen av detta ökar nu de som är 80 år eller äldre de kommande åren med runt 50 procent. Sverige befinner sig i lågkonjunktur och landets ekonomi krymper. För att uttrycka det milt är läget allvarligt. Nu är inte tid för vidlyftiga investeringar för ett behov som kanske finns om 25-30 år och som bäst löses med moderna tekniker.
Samtidigt som många privatpersoner, företag och offentliga verksamheter nu har det mycket ekonomiskt tufft, har den svenska staten en stark ekonomi. Det kan tyckas konstigt, men så är det. Det är hög tid för Andersson och Kristersson att göra upp och låta staten aktivera många miljarder genom kommunerna.
Många kommuner har nu en mycket ansträngd ekonomi. En kraftigt växande kommun som Uppsala brottas med stora investerings- och underhållsutmaningar. Konsultfirman WSP har tydligt beskrivit hur stort det svenska underhållsbehovet är av både vatten-, avfallsanläggningar och elförsörjningssystem i Sverige. Det är enormt.
Med fördel kan staten kraftigt delfinansiera detta i landets växande kommuner. Det stöttar då även en viktig byggindustri med värdefulla arbetsuppgifter i en utmanande lågkonjunktur. I svåra ekonomiska tider som nu är det klokt att staten stöttar tillväxtkommuner med massiva investeringsbidrag till mycket eftersatta underhåll av dricksvatten- och elförsörjningssystem samt förstärkningar av kollektivtrafiken.
I Uppsala kommun behöver vi mycket kraftfullare prioritera kärnverksamheterna skolan, vården, äldreomsorgen och övrig omsorg i de bistra ekonomiska tider som nu är ett faktum. En konsekvens av detta är att omedelbart avbryta investeringsplanerna i spårväg och i stället satsa på längre kapacitetsstarka bussar. Uppsala kommun har under överskådlig tid inte råd med ett spårvägsprojekt. Ett spårvägsprojekt som kommer att kosta minst 12 miljarder kronor. De investeringskalkyler som i dag finns är långt ifrån hållbara. Oavsett fordonslösning måste staten vara med och delfinansiera en stärkt kollektivtrafik. Exempelvis Slussenprojektet i Stockholm har nu en ny investeringskalkyl på hisnande 20,77 miljarder kronor. Så sent som 2015 fattades ett genomförandebeslut som byggde på 12 miljarder kronor.
Den i särklass viktigaste investeringen som nu måste prioriteras är att få en mycket bättre arbetsmiljö för våra elever och lärare i våra skolor. Ingen annan förbättring är viktigare för att Uppsalas och Sveriges framtid ska bli positiv. Uppsalas minoritetsstyre måste nu släppa fram motionerna till kommunfullmäktige som berör spårväg och möjliga alternativ. Bara av nuvarande ekonomiska skäl har inte Uppsala råd med ett spårvägsprojekt.