Uppsala kommun ville aldrig lösa problemet

Det stämmer inte att vi är ansvariga för att väderskydden försvann, skriver Malin Otterström från JCDecaux.

Utan skydd. JCDecaux skriver om vad de anser ligger bakom att väderskydden försvann från busshållplatserna.

Utan skydd. JCDecaux skriver om vad de anser ligger bakom att väderskydden försvann från busshållplatserna.

Foto: Nicklas Kihlberg

Debatt2024-05-21 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många av busshållplatserna i Uppsala saknar tyvärr fortfarande skydd mot regn och blåst. Tidigare fanns bussväderskydd levererade av företaget JCDecaux, som i utbyte mot reklamplatser erbjöd gratis väderskydd utan kostnad för skattebetalarna. Nu sprids en historia bland politiker och tjänstemän i Uppsala kommun om att det är bolagets fel att Uppsalas bussresenärer nu under flera år varit utan bussväderskydd. Detta är felaktigt och vi vägrar bära hundhuvudet för ett bekymmer som Uppsala kommuns politiker och tjänstemän skapat helt på egen hand.

För att man ska förstå krävs en kort bakgrund. JCDecaux arbetar med reklamfinansierade gatumöbler där vi ger svenska städer till exempel bussväderskydd mot att vi får utrymme att sälja reklam. Uppsala kommun och JCDecaux har haft ett gediget samarbete sedan 1992 som har gett kommunen 120 bussväderskydd och tre offentliga toaletter utan att det kostat kommunen någonting. I stället är det JCDecaux som har stått för allt underhåll och reparationer efter vandaliseringar och sett till att väderskydden hållits i nyskick hela tiden. Det avtalet avslutades 2021 av Uppsala kommun. Kommunen genomförde därefter en ny upphandling på ett sätt som bröt mot lagen och stoppades av domstol. Trots att domen var mycket tydlig valde Uppsala kommun att överklaga hela vägen till Högsta förvaltningsrätten utan att få rätt. Det kostade Uppsalas bussresenärer två år utan bussväderskydd och säkert miljoner i advokatarvoden. 

Efter det befann sig Uppsala kommun i en sits där de snart skulle sakna bussväderskydd utan att ha några nya. Vi hade flera möten med kommunen och Region Uppsala där vi la fram flera förslag om hur väderskydden skulle kunna finnas kvar under tiden en ny upphandling görs. JCDecaux och Region Uppsala tog gemensamt fram ett förslag där alla väderskydd överläts till regionen. Det är en lösning som tidigare gjorts bland annat i Örebro. Då meddelade Uppsala kommun att kommunen, som bestämmer över vad som får stå på kommunens mark, att de inte ville tillåta någon reklam i bussväderskydden. Det skulle innebära att hela finansieringen försvinner. Regionen konstaterade då att så länge Uppsala kommun har den inställningen är det ingen idé att föra vidare samtal.

I ett sista försök att inte lämna Uppsalaborna i sticket föreslog JCDecaux att det befintliga avtalet med Uppsala kommun skulle förlängas i väntan på en ny och korrekt upphandling, på samma sätt som till exempel Norrköping, Linköping och Jönköping gjort när deras upphandlingar försenats av olika skäl. Uppsala kommun stoppade märkligt nog även detta förslag i papperskorgen och krävde att samtliga bussväderskydd snarast togs bort. 

Till slut insåg vi att vi nått vägs ände och demonterade alla väderskydd enligt kommunens önskemål. Regionen har därefter ersatt ett litet antal väderskydd finansierat av skattemedel, men många bussresenärer i Uppsala väntar fortfarande på bussen utan skydd mot snö, regn och blåst. 

Som mångårig leverantör till Uppsala kommun har vi gjort allt vi kunnat för att Uppsala inte skulle hamna i just den här situationen. Tyvärr har Uppsala kommun överhuvudtaget inte visat något intresse, utan tvärtom aktivt arbetat för att alla väderskydd ska tas bort innan en ny entreprenör funnits på plats.

Därför blir jag väldigt upprörd när jag får höra att det var JCDecauxs fel att Uppsala står utan väderskydd och att bolaget inte försökte hitta någon lösning på problemet när det faktiskt var precis tvärtom.

Det här har bevisligen inte skötts på ett bra sätt av Uppsala kommun och man har envetet vägrat bidra till en lösning. Är det den sortens prestige som ska styra kommunen och var det något annat än prestige som gjorde att kommunen överklagade en tydlig dom i två år?

JCDecaux har haft gatumöbelsavtal med Uppsala kommun ända sedan 1992 och inte haft några klagomål från kommunen men nu upplever vi att det är meningslöst att söka några reklamplatser i Uppsala eftersom vi verkar att ha hamnat på svarta listan. Är det här i enlighet med kommunallagen och en rättvis behandling? Har JCDecaux näringsförbud i Uppsala?