Vi som skriver har ställt skriftliga frågor till regeringen, om när ett förslag ska presenteras i likhet med uppdraget till- och förslaget från tillväxtverket 2017:
– Inför ett statligt produktionsincitament i form av en produktionsrabatt till företag på minst 25 procent.
– Säkerställ att den statliga produktionsrabatten ger positiva samhällsekonomiska effekter.
Regeringen svarade att film- och tv-produktion har fått stora belopp i krisstöd under pandemin. Det är bra och svensk film-och tv-produktion är givetvis nöjda med att få krisstöd i likhet med övriga branscher som drabbats ekonomiskt under pandemin, men regeringen har troligen blandat ihop kortsiktigt stöd och långsiktiga och rättvisa villkor för svensk film- och tv-produktion. Vad hela frågan handlar om är att skapa rättvisa produktionsvillkor i Norden och i EU, som är i enlighet med EU:s statsstödsregler för audiovisuell produktion. Inom EU är det fyra länder som inte skapat modeller för detta, Sverige är ett av dessa länder.
Hur har detta påverkat svensk och utländsk film-och tv-produktion i Sverige sedan 2017? De här internationella produktionerna har kontaktat Stockholms filmkommission för att filma i Stockholm och Sverige, men avstått eftersom Sverige ej infört produktionsincitament: The Wife, Stockholm, The girl in the Spiders Web, Mamma Mia here we go again, Game of Thrones, Snowman, No time to die, Tenet, Mission Impossible. För enbart dessa exempel är beräknade möjliga filminspelningsintäkter som Sverige gått miste om cirka 1,2–1,5 miljarder kronor. Dessa har i stället investerats i Norge, Island, Kanada, Irland, Ungern, Marocko, London med mera.
Film- och tv-producenterna har kalkylerat att svenska produktioner beräknades spendera omkring 1,5 miljarder för inspelning i andra länder under 2017–2019 eftersom man väljer att filma i länder där det finns produktionsincitament. Sammantaget blir det en spendering på 3 miljarder kronor. Skulle Tillväxtverkets rekommendation om att införa ett statligt produktionsincitament på 300 miljoner genomföras blir den förväntade återinvesteringen i Sverige 3 miljarder kronor och 6000–7000 nya jobb.
Enligt en ny studie – Global Screen Production – The Impact of Film and Television Production on Economic Recovery from COVID-19 – framgår bland annat att 67 procent av spenderingen i en film- eller tv-produktion sker i branscher utanför film- och tv-industrin.
Ett bra exempel är de positiva effekterna för Stockholmsregionen efter att Millenium-filmerna spelats in 2009. De efterföljande turistströmmarna 2010–2013 visade på en konsumtion på 430 miljoner kronor samt ett exponeringsvärde på 960 miljoner kronor. Skulle detta omsättas i antal arbetstillfällen i besöksnäringen blir det 900–1000 jobb. Noterbart är att filmen The Girl in the Spiders Web från 2018 med Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist som huvudkaraktärer i Stockholmsmiljöer spelades in i huvudsak i Berlin av ekonomiska skäl, då Tyskland har infört produktionsincitament i enlighet med EU:s statsstödsregler för audiovisuell produktion.
När resandet så småningom kan komma tillbaka till det normala, finns det tydliga signaler på att länder som infört produktionsincitament, kommer att utöka dessa för att göra länderna mer attraktiva för den växande film-och tv-industrin. Streamingtjänster som Netflix med flera har fått många fler abonnenter och det planeras i stort och smått för många nya produktioner runt om i världen.
Sverige har en unik chans att bli det land som faktiskt räknas in i den grupp av länder där svenska produktioner filmas på hemmaplan och där utländska produktioner filmas i Sverige tack vare våra unika miljöer men också mycket höga kompetens bland film-och tv-produktionsmedarbetarna.
Att införa produktionsincitament får hela Sverige att växa, och det skapar många nya jobb i kreativa näringar som i besöksindustrin.