Den utbredda bilismen i Uppsala orsakar stora problem. Utöver att ha gjort Uppsala till Sveriges nästa mest trängda stad och samtidigt förhindra bostadsbyggande genom att kräva stora vägar och parkeringar medför det även en stor skada på klimatet. Nu krävs därför kraftfulla åtgärder för att minska bilismen och utsläppen. I vår rapport Gasen i botten – vägen mot ett hållbart Uppsala lanserar vi i Grön Ungdom därför tolv konkreta förslag på hur vi snabbt kan röra oss bort från bilberoendet och mot ett hållbart Uppsala.
Den största anledningen till att bilismen måste minska är för att minska utsläppen. Personbilar står för ungefär en femtedel av Sveriges koldioxidutsläpp, och är en starkt bidragande orsak till varför utsläppen i Uppsala inte minskat alls under de senaste åren när de egentligen skulle behöva minska med 10–14 procent per år för att vi ska nå klimatmålen.
Biltrafiken leder även till lokala luftföroreningar. Exempelvis har halterna av kvävedioxider länge varit på hälsofarligt höga nivåer på den biltäta Kungsgatan. Nationellt sett orsakar luftföroreningar ca 7600 förtida dödsfall och kostar samhället 56 miljarder kronor varje år. Där bilen inte behövs, som i en stad, måste den därför ersättas med hållbara alternativ.
För att lösa bilismens problem har städer som exempelvis Hamburg, Oslo och Madrid nyligen annonserat planer på att bli delvis fria från bilar i privat bruk. Nu måste även klimatstaden Uppsala växla upp arbetet och ställa om till ett hållbart transportsystem. För att minska bilismen och ge mer plats åt människan föreslår vi därför:
Fasa ut det fossila. Kommunen måste skärpa och utvidga den befintliga miljözonen successivt för att fasa ut bensin- och dieselbilar från staden till senast 2030. Utöver att minska utsläppen och förbättra luftkvaliteten i Uppsala kan detta också bidra till att skapa ett tryck på bilindustrin att utveckla flera klimatsmarta modeller. Planen för framtiden ska vara glasklar – det fossila har ingen plats i Uppsala.
En stad för människan. Grön Ungdom vill sätta människan i fokus i stadsmiljön. För att både ge plats åt grönska, promenadstråk och kultur samtidigt som vi gör centrum mer attraktivt för både handel och upplevelser föreslår vi att Uppsalas stadskärna ska göras helt bilfri under sommaren. Pilotprojekten med sommargator har uppskattats enormt av invånarna – nu krävs nästa steg i att ersätta bilyta med plats för människor.
Det ska kosta att släppa ut. För att vi ska kunna minska utsläppen och få mer medel till hållbara transporter måste det kosta mer att släppa ut. Vi föreslår därför att det ska införas en trängselskatt i Uppsala och att parkeringsavgifterna ska höjas kraftigt i staden. En trängselskatt under rusningstrafik kan minska biltrafiken med ca 10 procent, vilket är dubbelt så mycket som exempelvis helt avgiftsfri kollektivtrafik väntas göra. Att göra bilen dyrare är helt enkelt det kostnadseffektivaste sättet för att minska utsläppen.
Att enbart bestraffa bilägare är dock ingen hållbar väg mot framtidens samhälle. Bilen är väsentlig för många människor i dag och kommer att fortsätta att vara det för vissa. Ska vi ställa om Uppsalas transporter krävs därför en bred repertoar av både framtidsinvesteringar och obekväma åtgärder.
I det hållbara Uppsala ska det gå att ta sig fram med kollektivtrafik till ett förmånligt pris, och det ska vara enkelt och säkert att cykla i och runt hela staden. Även om man bor på landsbygden ska det vara möjligt att ta del av kollektivtrafiken genom att exempelvis lämna bilen vid en pendlarparkering för att sedan ta tåget vidare. Genom att satsa på bilpooler, gång- och cykelstråk samt en modern och tillgänglig kollektivtrafik kan vi göra det bilfria livet till ett seriöst alternativ för alla uppsalabor.
Genom att göra det dyrare att släppa ut och fasa ut det fossila samtidigt som vi investerar i det hållbara är ett annat Uppsala möjligt. Men då måste vi agera nu.
Författarna åt Grön Ungdoms rapport Gasen i botten: