Dags att höja elevresultaten i skolan!

Moderaterna tagit fram ett 14-punktsprogram för höjda elevresultat, skriver Christopher Lagerqvist (M) och Katarina Reineck (M).

Vi behöver satsa på de elever som behöver det offentliga åtagandet allra mest, skriver Christopher Lagerqvist (M) och Katarina Reineck (M).

Vi behöver satsa på de elever som behöver det offentliga åtagandet allra mest, skriver Christopher Lagerqvist (M) och Katarina Reineck (M).

Foto: Uppsala kommun

Debatt2022-05-07 05:19
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De senaste 25 åren har två politiska system prövats i praktiken: det ena har höjt och det andra har sänkt elevresultaten. När Moderaterna och Alliansen styrde Uppsala 2006–2014 steg resultaten i skolan. Till slut tillhörde Uppsala Sveriges 50 främsta kommuner (av 290). Under Socialdemokraternas åtta år vid makten har resultaten i Uppsalas skolor rasat. Underprestationen är idag omfattande. I den senaste mätningen placerar sig Uppsala på plats 141, strax över riksgenomsnittet. Elevresultaten har nu sjunkit tillbaka till de nivåer som Uppsala hade då Socialdemokraterna styrde Uppsala före år 2006.

Det går bra för många elever i Uppsala, men inte för alla elever. Skillnaderna är stora inom varje skola. Stök och bråk hör tyvärr till många elevers vardag. Den ”likvärdiga skolan” fungerar inte i praktiken, och Uppsalas position på plats 141 är långt ifrån acceptabel. Nästa mandatperiods viktigaste uppgift blir att vända elevresultaten, igen. Varje elev måste få lyckas i livet, och skolan ska kunna fungera som en social trampolin.

För att komma till rätta med problemen har Moderaterna tagit fram ett 14-punktsprogram för höjda elevresultat. Uppsala behöver bli bättre på att följa upp kunskaper och progression i varje ämne, centralrätta nationella prov och snabbt sätta in rätt åtgärder när brister upptäcks. Uppsala behöver även dubblera antalet lektorer i gymnasieskolan och införa karriärtjänsten Meriterad lärare, så att alla nya lärare får goda verktyg till sin undervisning. Uppsala behöver inte bara ordning och reda i klassrummet – eleverna behöver även lägga ned mer tid på varje skolämne.

För att kunna höja elevresultaten behöver vi satsa på lärarna som är vår viktigaste resurs. Varje lärare i Uppsala ska vara just lärare, och kunna göra karriär och utvecklas i sitt yrke genom att undervisa, planera sina lektioner och göra nödvändigt efterarbete. Så är det inte idag. Idag kan läraren enbart göra karriär genom att undervisa mindre eller sluta undervisa. Det vill vi ändra på.

Moderaterna vill att lärarna ska få mer tid till sin undervisning. Den tid som idag används till onödiga möten kan istället användas till att planera och följa upp undervisningen. Stöd och hjälp ska erbjudas till de lärare som har en särskilt svår undervisningssituation. Evidenssäkrade undervisningsmetoder samt hjälp med analys och effektiva åtgärder för att höja elevresultaten ska erbjudas alla.

Löne- och karriärutvecklingen ska ske på saklig grund. Karriärtjänsterna ska vara tillsvidaretjänster, och inte som idag korttidsförordnanden. Med Moderaternas nationella skolreformer kommer även lärarnas nuvarande administration och dokumentation att reduceras till ett minimum. Moderaterna vill även öppna upp för andra professioner i skolan som kan avlasta lärarna och förbättra arbetsmiljön. Resultatet blir ett tydligare fokus på varje elevs kunskapsinlärning.

Internationell forskning visar att svensk skola är dålig på att använda resurserna på rätt sätt. Sverige lägger exempelvis mer pengar på skolan än Tyskland och Japan, men redovisar sämre elevresultat. I Uppsala kommun satsas årligen sex miljarder kronor på skolan, men enbart hälften av resurserna når fram till klassrummen. Den andra hälften försvinner på vägen dit. Uppsala behöver en politik som förmår att styra fram resurserna till eleverna, lärarna och rektorerna.

Moderaterna vill även lägga tillbaka hjärtat i politiken. Vi behöver satsa på de elever som behöver det offentliga åtagandet allra mest. Redan 2023 höjer vi, som ett första steg, ersättningen till barn i behov av särskilt stöd med 12 miljoner kronor. Därefter breddas stödet så att även andra barn i behov av stöd omfattas.

Vi satsar på tidiga insatser i yngre åldrar vid de skolor som uppvisar hög kvalitet. Dessvärre har dessa mindre skolor drabbats av hårda neddragningar under de senaste två åren, men med vår politik får de tidiga insatserna för yngre åldrar en renässans. Det är dags för ett maktskifte i Uppsala!