Cancelkultur Àr ett hot mot den fria akademin

Under alltför lÄng tid har lÀrare och andra anstÀllda utsÀtts för utfrysning eller drev, skriver Jacob Rudenstrand.

Jacob Rudenstrand menar att inte bara ord, utan Àven övertygelser, tystas i cancelkulturens spÄr.

Jacob Rudenstrand menar att inte bara ord, utan Àven övertygelser, tystas i cancelkulturens spÄr.

Foto: Mikael Eisen/Staffan Claesson

Debatt2022-11-21 07:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Ă€r vĂ€lkommet att utbildningsminister Mats Persson (L) vill kartlĂ€gga hur utbredd cancelkulturen Ă€r inom högskole- och universitetsvĂ€rlden. Under alltför lĂ„ng tid har lĂ€rare och andra anstĂ€llda utsĂ€tts för utfrysning eller drev för att man antingen uttryckt fel sorts ord eller kritik av omhuldade teorier. Även om denna trend Ă€r större pĂ„ lĂ€rosĂ€ten i USA och Storbritannien, dĂ€r Ă„tskilliga studenter krĂ€vt att de mest prestigefyllda universiteten ska bli ”trygga rum” i möte med obekvĂ€ma litteraturlistor, förelĂ€sare och kurser som inte.

Hittills har mycket av den politiska debatten om akademisk frihet gÀllt hoten frÄn högerpopulister, samtidigt som man har blundat för de minst lika problematiska farorna frÄn progressiva krafter.

PÄ mÄnga sÀtt liknar cancelkulturen Àldre tiders kÀttarjakt, dÀr inte bara misshagliga ord utan ocksÄ övertygelser ska bannlysas. Tidningen The Economist har bland annat skrivit om hur forskare som ifrÄgasÀtter kön som en social konstruktion stÀmplas som kÀttare och tvingas göra avbön eller fördrivs frÄn lÀrosÀtena. DÀrför Àr det viktigt att den granskning som nu ska initieras inte bara fokuserar pÄ fall dÀr obekvÀma ord, utan ocksÄ obekvÀma övertygelser, drabbas av akademins inkvisitorer. Inte sÀllan har dessa deplattformeringskrav drabbat just religiösa företrÀdare inom universitetsvÀrlden.

NÀr advokaten Ruth Nordström 2014 var medarrangör till en planerad konferens vid Uppsala universitet om mÀnniskohandel, dÀr drottningen skulle ha talat, drog sig sÄvÀl universitetet som hovet ur efter ett drev i Aftonbladet och andra medier. Nordström var juridiskt bitrÀde Ät den kristna barnmorskan Ellinor Grimmark, i hennes fullt legitima rÀttsprocess att utifrÄn samvetsbetÀnkligheter slippa utföra aborter, nÄgot som sÄgs som alltför belastande. Trots att konferensen gÀllde en helt annan frÄga avkrÀvdes en trohetsbekÀnnelse till samma syn pÄ svensk abortlagstiftning.

Eller nĂ€r jag sjĂ€lv som anstĂ€lld för en kristen organisation Ă„r 2018 bjöd in Konstfacks rektor Maria Lantz som paneldeltagare i ett Almedalsseminarium om den akademiska frihetens utmaningar. Efter att först ha tackat ja (med entusiasm) backade hon ur efter bara en dag. I ett mail förklarade kommunikationschefen anledningen: ”vĂ„ra respektive organisationers vĂ€rdegrunder stĂ„r alltför lĂ„ngt ifrĂ„n varandra”.

Att min arbetsgivare hade arrangerat debatter med Humanisterna, Aftonbladet, Feministisk initiativ och Liberalerna spelade ingen roll. Skillnaderna mellan min arbetsgivare och statliga Konstfack – som handlade om bland annat vĂ„r Ă€ktenskapssyn och Åke Green-fallet – sĂ„gs som oöverbrygglig. Vi var orena.

Tidigare har studentföreningar med religiös profil vid olika lĂ€rosĂ€ten uteslutits frĂ„n kĂ„rer med motiveringen att "de bedriver Ă„siktspĂ„verkan". Som om politiska eller andra idĂ©burna studentföreningar inte Ă€r intresserade pĂ„verka studenters Ă„sikter. Samma sak har skett vid exempelvis anrika Oxforduniversitetet. Att begrĂ€nsa ett fritt Ă„siktsutbyte för att vissa föreningar eller övertygelser beskrivs som ”religiösa” kan knappast vara förenligt med kĂ„rlivet.

Vill ministern komma till rĂ€tta med cancelkulturen och kraven pĂ„ likriktningen inom akademin kan granskningen dĂ€rför inte stanna vid den puritanska instĂ€llningen till obekvĂ€ma ord. Även renlĂ€righeten nĂ€r det gĂ€ller övertygelser som krockar med progressiva tabun mĂ„ste genomlysas. Högskolornas och universitetens framtid som den fria Ă„siktsbildningens bastion hĂ€nger pĂ„ det.