Sverigedemokraterna försöker i en debattartikel ge sken av att Centerpartiet skulle ha en otydlig hållning i spårvagnsfrågan. Det kunde inte vara längre från sanningen. I både kommunen och regionen har Centerpartiet i flera år – också innan det fanns något avtal med staten – varit kritiska till idén om att återintroducera spårvagnstrafik i Uppsala. I september 2015 skrev centerföreträdare från kommun och region till exempel följande på denna debattsida:
"Det är dags att sluta drömma om spårväg. Huvudinriktningen för stadstrafiken i Uppsala bör i stället vara ett prioriterat system med eldrivna superbussar som kan ta många passagerare" (UNT, 29/9 -15)
Huruvida det ska köras spårvagnar, eldrivna superbussar (BRT) eller något annat på Uppsalas gator är emellertid helt och hållet en kommunal fråga. Kommunen har genom sitt planmonopol sista ordet i alla plan- och byggfrågor, även de som rör kollektivtrafiken. Striden om spårvagnarnas vara eller icke vara står i Uppsala kommunfullmäktige. Vill Sverigedemokraterna bidra till att förhindra framtida spårvagnstrafik i Uppsala bör de lägga sitt krut på att övertyga politiker och väljare i Uppsala kommun om att det finns bättre alternativ, snarare än på att sprida desinformation om Centerpartiets inställning till spårvagnar.
Centerpartiet har till skillnad från Sverigedemokraterna konsekvent motsatt sig planerna på nya spårvagnar. Sverigedemokraterna utger sig för att vara en garant för att stoppa spårvägsplanerna, när de i själva verket är medskyldiga till att spårvagnar alls är ett alternativ som utreds. Det viktigaste beslutet med bäring på Uppsalas framtida kollektivtrafik som fattats i Uppsala kommun de senaste åren var beslutet att ingå ett avtal med staten om utbyggnad av de sydöstra stadsdelarna. Det avtalet – inklusive skrivningar om spårvägar och aggressiv exploatering – röstade Sverigedemokraterna för, medan Centerpartiet ensamma valde att rösta emot.