”Hemtjänstens kvalitet varierar stort mellan kommunerna." Det konstateras i SPF Seniorernas rapport "Hemtjänstens kvalitet beror på var du bor. Ska det vara så?". Utifrån rapportens slutsatser presenterar SPF Seniorerna sex åtgärder som kan utveckla hemtjänsten i hela Sverige. ”
Åtgärderna som föreslås handlar i huvudsak om att ge uppdrag till myndigheter. Uppdragen innebär att de ska göra vad som är självklart att de ska göra, men som de inte gör. Staten ska självklart, till exempel, genom Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, följa upp huruvida kommunerna erbjuder hemtjänst av god kvalitet, ange orsaker till brister och peka på åtgärder som bidrar till utveckling av hemtjänsten. Detta uppdrag är en av de sex åtgärderna.
Andra åtgärder som SPF Seniorerna föreslår handlar om att Socialstyrelsen ska kommunicera kunskap och föreslå eventuella nödvändiga författningsändringar. Staten ska rikta särskilt stöd till Sveriges Kommuner och Regioner för att öka lärandet genom utvecklandet av kontakter mellan kommunerna varvid goda exempel sprids.
Kommunerna ska förväntas delta i de undersökningar som genomförs av Socialstyrelsen och kommuner som inte har en hemtjänst av tillräckligt god kvalitet ska av SKR tillses att korrigera detta. Den sjätte åtgärden som SPF Seniorerna föreslår är att staten och SKR ska öka tempot i breddinförande av välfärdsteknik.
Det är positivt att SPF Seniorerna pekar på vad som behöver göras för att förbättra kvaliteten inom hemtjänsten.
Det är emellertid beklagligt att dessa förslag ska behöva uttryckas. Staten och SKR har redan ansvar för de åtgärder som föreslås. Problemet är att man inte har skaffat sig verktyg. Bristen på sådana kan jämföras med den brist som råder på verktygssidan inom skola och sjukvård.
Staten, genom sina myndigheter, måste se till att inte bara stifta lagar utan också, innan en lag stiftas, göra klart hur lagen ska kunna efterlevas. Kommuner och regioner måste generellt sett bli bättre på att följa upp sina mål och, mycket viktigt, fatta korrigerande beslut när avvikelser föreligger.
Kravet på att hemtjänsten ska ha samma kvalitet i alla landets kommuner är inte bara felaktigt, utan också orimligt. Den kommunala självstyrelsen innebär, bland annat, att olikheter ska finnas även i fråga om kvalitet inom välfärden. Kommuner och regioner ska kunna anpassa sina tjänster till de behov som finns i just den egna kommunen och regionen. Det innebär att till exempel kommun A väljer att nedprioritera en viss verksamhet till förmån för en viss annan verksamhet.
Det som emellertid måste tillses är att uppsatta mål uppnås. Alla kommuner måste uppnå målen, beträffande bland annat kvalitet. Men det står varje kommun eller region fritt att lägga sig på en högre nivå.
Medicinrobot och digitala assistenter må bidra till effektivisering, men breddning av införande av välfärdsteknik bör ske med stor försiktighet då teknik svårligen kan ersätta den mänskliga kontakten.
De uppdrag som staten bör ges är sålunda att se till att bevaka att kommuner och regioner lever upp till av staten uppsatta mål för kvalitet och kvantitet.
SPF Seniorernas rapport är viktig för att sätta ljuset på de problem, som finns inom hemtjänsten i Sverige. Problemen handlar emellertid mer om att tydliggöra och effektivisera statens roll än att ge uppdrag som redan finns.
Olikheter är självklara, men låg kvalitet är oacceptabel.