Coronakrisen har drabbat alla delar av vårt samhälle. Runt om i Europa stängs gränser, myndigheter avråder från resor och många arbetar hemifrån. När människor slutar resa är transportsektorn en av de sektorer som drabbas som värst. Därför är det av yttersta vikt att vi i dessa kristider stöttar våra gröna transportsätt, och i synnerhet tågbranschen. Vi behöver stödja tågbolagen nu för att i förlängningen kunna klara av det gröna omställningsarbete som vi står inför.
På väldigt kort tid har vi sett stora förändringar i tågtrafiken. SJ uppger att trafiken under den senaste tiden minskat med 55 procent samtidigt som biljettförsäljningen har gått ner med 90 procent jämfört med förra årets nivå. Avgångar till vissa destinationer har minskat kraftigt eller ställts in. Exempel på det är fjärrtrafiken till Oslo och Köpenhamn samt det regionala resandet mellan Malmö och Köpenhamn.
Samtliga stora tågoperatörer känner av det minskade resandet med uteblivna biljettintäkter som följd. Detta drabbar nya företag extra hårt. Godstrafiken har hitintills rullat på ungefär som vanligt men branschen förutspår förändringar när en del företag runt om i landet avbryter produktionen tillfälligt, vilket är fallet för Volvo Cars och Volvo AB. Utöver tågoperatörerna drabbas även personalen på tågbolagen. Det är rimligt att anta att vissa anställda kommer få gå ner i arbetstimmar och i värsta fall bli av med jobbet som konsekvens av den minskade trafiken.
Under veckorna som gått har vi sett hur såväl svenska regeringen, Riksbanken, EU, Europeiska Centralbanken och Europeiska Investeringsbanken ser över möjligheterna till att stödja de branscher som drabbas värst. Men fram tills nyligen har alltför få betonat vikten av att tågbranschen, såväl persontrafik och godstrafik, får det ekonomiska stöd som den behöver i coronakrisen.
Nyligen kom regeringen med ett första förslag relaterat till tågbranschen där transportsektorn blev utpekad som en samhällsviktig sektor. Det är ett steg i rätt riktning, men fler riktade insatser krävs. I likhet med Storbritannien, som lanserade ett krispaket för tågen, behöver Sverige riktade krisåtgärder för just tågbolagen. Tågen är en central del av den gröna omställningen av transportsystemen. Därför är det av yttersta vikt att tågbranschen drabbas så lite som möjligt av coronakrisen genom att vi agerar snabbt för att dämpa de negativa konsekvenserna som vi ser av coronavirusets spridning.
Vi rekommenderar att ett sådant krispaket innehåller följande förslag:
Ekonomiskt stöd. Minskad trafik leder till uteblivna inkomster för operatörerna. Det är viktigt att staten tar sitt ansvar och tillfälligt kompenserar där det är möjligt, exempelvis genom lånegarantier och kompensation. Staten bör inte heller bötfälla tågoperatörer som kör utan tågvärdar.
Minska kostnader för tågoperatörerna. Det är viktigt att den gröna omställningen och utbyggnaden av järnvägen inte tappar fart. Under de exceptionella omständigheter som råder är det dock nödvändigt att implementeringen av projekt som innebär stora kostnader för tågoperatörerna kan skjutas fram och att staten tar över en stor del av finansieringen. Ett sådant exempel är införandet av det gemensamma europeiska signalsystemet ERTMS som i dagsläget utgör en ekonomisk belastning för tågbolagen.
Stötta unga och mindre företag. På den europeiska transportmarknaden finns flera unga företag som drabbas hårdare av krisen än de stora, väletablerade operatörer. Det är viktigt att statsstöd som utformas faktiskt stödjer de unga och mindre företag som behöver hjälpen mest.
Möjligheten till mer underhåll. I och med minskad tågtrafik ökar möjligheten för Trafikverket att göra underhåll på järnvägen. Här finns ett gyllene tillfälle att tidigarelägga projekt. Så länge folkhälsoaspekten inte äventyras bör vi under tiden det går mindre tåg genomföra så mycket underhåll som möjligt. Ökat underhåll skapar också arbetstillfällen, vilket är bra i tider då fler och fler varslas om uppsägning. På så sätt skapas långsiktigt bättre förutsättningar för att fler tåg ska kunna avgå och komma fram i tid.
Även om vi just nu befinner oss i en pandemi så får vi inte drabbas av panik och glömma bort alla andra viktiga utmaningar som vi som mänsklighet står inför. Den globala medeltemperaturen fortsätter att stiga och det är vårt gemensamma ansvar gentemot varandra och framtida generationer att begränsa den globala uppvärmningen nu. För att lyckas med det behöver vi de gröna transportsätten och tågbranschen som utgör en nyckelaktör för att förverkliga visionen om ett fossilfritt samhälle.
För i sinom tid när krisen är förbi ta oss an dessa mål behöver den gröna omställningen fortsätta i full fart - och då får vi inte ha tappat fart på vägen.