Andelen entreprenörer varierar kraftigt över Sverige. Högsta andelen finns i Värmland, Stockholm, Dalarna och Västmanland där cirka nio till knappt elva procent är entreprenörer. Uppsala återfanns i topp tre i förra mätningen men har nu fallit till strax under riksgenomsnittet med ett entreprenörskap kring åtta procent. Tappet förklaras av den negativa utvecklingen vad gäller andelen kvinnliga entreprenörer i Uppsala.
Det visar en ny rapport från Entreprenörskapsforum, som bygger på data från Global Entrepreneurship Monitor bland 18–64-åringar för åren 2021–2023.
Entreprenörskapet varierar alltså regionalt, men också över tid. En dålig position, eller låg ranking, går att förbättra. En bra position, eller hög ranking, kan vara svår att upprätthålla. Över lag i Sverige ökar entreprenörskapet sedan mätningen 2018–2020, men i Uppsala faller det från nio till drygt åtta procent.
Förklaringen ligger i utvecklingen för kvinnors entreprenörskap. Även om kvinnors entreprenörskap har ökat med närmare två procentenheter i riket som helhet och ökar i nästan alla län, har andelen kvinnliga entreprenörer fallit i Uppsala. Sedan 2018–2020 har andelen kvinnliga entreprenörer i länet halveras.
Utvecklingen för manliga entreprenörer ser dock annorlunda ut, där ligger Uppsala näst högst i rankingen. Bara Västernorrland har fler män som andel av befolkningen som är entreprenörer.
Att konstruera åtgärder designade för att öka just kvinnors företagande kan vara svårt. I stället pekar forskningen mot att politiken bör inriktas på att skapa generellt goda och långsiktigt hållbara ramvillkor på nationell nivå för att öka entreprenörskapet. På så sätt sänks trösklarna och kan även underlätta för fler kvinnor att ta klivet till att bli företagare.
Regionalt presenterar vi policyförslag i tre huvudgrupper: Lokalt företagsklimat, attraktiva boendemiljöer och infrastruktur.
1. Lokalt företagsklimat
Genom att förändra skatter, avgifter och myndighetstjänster kan regioner skapa en mer gynnsam miljö för företag att starta, växa och utvecklas. Fysiska mötesplatser för företagare och investerare är också viktiga. En annan viktig aspekt är att skapa ett gott samarbete mellan offentlig och privat sektor. Genom att förenkla tillståndsprocesser och skapa nätverk för företag kan regioner få ett mer gynnsamt företagsklimat. Det är även viktigt att satsa på utbildning och kompetensutveckling för att säkerställa att regionen har den arbetskraft som företagen behöver.
2. Attraktiva boendemiljöer
En hög livskvalitet lockar både företag och medarbetare. Därför bör regioner satsa på att förbättra tillgången till vård, skola, kultur och naturupplevelser.
3. Infrastruktur
En väl utbyggd infrastruktur underlättar för företag att nå kunder och samarbetspartners både inom och utanför regionen. Detta kan öka kunskapsutbytet och tillgången till investerare.
För att skapa ett starkt och hållbart företagsklimat krävs alltså en helhetssyn där flera olika faktorer samverkar. För att lyckas med denna utveckling krävs en långsiktig strategi och ett nära samarbete mellan olika aktörer.
Genom att lära av varandra och dela med sig av goda exempel kan regioner i Sverige utvecklas till ännu mer attraktiva platser för företag att etablera sig och växa.