Antalet studenter med varaktiga funktionsvariationer som tar hjälp av lärosätenas stödinsatser för att klara studierna har ökat med 50 procent på tre år. Detta medan statsbidragen för olika former av riktade pedagogiska insatser varit oförändrat, vilket innebär att trycket på dessa insatser ökar och att studenter kan gå lång tid utan att få det stöd de behöver. För att alla studenter ska ha möjlighet att vistas på lärosätena och klara studierna finns ett stort behov att utöka statsbidragen.
För många studenter är riktade pedagogiska insatser helt grundläggande för möjligheten att klara studierna och det finns reglerat i diskrimineringslagen att studenter med varaktiga funktionsvariationer, utifrån ett tillgänglighetsperspektiv, har rätt att få det stöd de behöver. Det kan handla om allt från individuella tentasalar till mentorer, tolkar och anteckningsstöd.
Trots denna rätt är det många studenter som får vänta länge på sitt stöd, och det är vanligt att dessa studenter måste kämpa för att enskilda institutioner ska acceptera behövda stödinsatser. Studenter kan även bli av med de riktade pedagogiska insatserna mot sin vilja. Detta innebär att de tvingas leva under ständig risk att mista dem, snabbare än de fått ta del av dem, trots att behovet kvarstår.
Ett stort problem är att lärosätena inte prioriterar studenter med varaktiga funktionsvariationer. Detta märks tydligt då studenter med behov av riktade pedagogiska insatser upplever lång väntetid, inte får det stöd de behöver och alltid riskerar att bli av med sitt stöd. Om lärosätena inte säkrar dessa extra utsatta studenters rätt till riktade pedagogiska insatser exkluderas dessa studenter från lärosätena och lärosätena går miste om en ökande andel studenter.
Alla ska ha samma rätt att ta del av utbildning, alla ska ha samma möjlighet att vistas på universitets- och högskoleområden – alla ska ha samma rätt och möjlighet att vara studenter. För att detta ska bli verklighet krävs att resursfrågan prioriteras av såväl lärosätena som politikerna.
Förutsebara insatser och ökade anslag är därför en nödvändighet för allas rätt och möjlighet att studera.