Under vårterminen 2021 gick ungefär 3 000 elever från Uppsalas grundskolor ut årskurs nio efter nio års obligatorisk skola. Nu hägrade gymnasieskolan. Men för omkring 500 av dessa elever var dörren till gymnasieskolan stängd. De hade inte klarat av kunskapskraven. Har du ett F, det vill säga underkänt, i något av kärnämnena matematik, svenska eller engelska, har du ingen behörighet till gymnasieskolan och riskerar att bli utestängd från arbetsmarknaden. Skolplikt, kunskapskrav och risk att bli underkänd. För många skapar detta stor stress och psykisk ohälsa. Utvecklingspartiet demokraterna kräver snabba förändringar. Förra året rankade Lärarförbundet Uppsala kommun som 261 av 290 kommuner vad gäller bästa skolkommun. Uppsala kommuns skolor hör alltså till de 10 procent sämsta skolorna i Sverige.
Det har alltid varit ett ganska stort antal elever som inte har lyckats i skolan, men förr var betygen inte ett hinder. Mellan åren 1962 och 1994, när det var relativa betyg 1-5, var betyget 1 ett godkänt betyg och det fanns möjlighet att fortsätta på en 2-årig yrkeslinje på gymnasiet. Fram till år 2011 fanns inte "Icke Godkänd" som betyg på grundskolan. Det var först med läroplanen 2011 som elever i vår obligatoriska skola underkändes i årskurs nio och hamnade i ett utanförskap. Tanken var att alla elever skulle ges den ”ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och personliga utveckling för att de utifrån egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål” (Skollagen 3 kap.2§).
Det blev inte så i verkligheten. Ett mycket stort antal elever har inte nått målen. Elever med neuropsykiatriska funktionshinder, NPF, har inte fått det stöd de är i behov av och har rätt till liksom nyanlända elever eller elever med olika studiehinder. Anledningen till att det inte blivit så är att skolan inte har tillräckligt med resurser för att följa skollagen så att alla elever når målen.
Folkhälsomyndigheten har slagit fast att fler elever känner sig stressade över skolan i dag jämfört med tidigare. Betygssystemet är tuffare, betyget "underkänt" har införts i grundskolan och det är hårdare krav för att komma in på de nationella gymnasieprogrammen. Dessa förändringar har skapat betygsångest och stress inför framtiden. Elever växer av framgång och inte genom misslyckanden. Vi måste snabbt hitta sätt att vända denna utveckling. Vi föreslår följande:
Låt betyget F vara ett lågt betyg, men ändå ett betyg som ger meritpoäng och inte 0. En elev som till exempel har fått betyget F i matematik ska kunna gå vidare till ett gymnasieprogram där ett lågt matematikbetyg inte anses vara ett hinder. Lägg mer vikt på kunskaper än på betyg.
Upphör med kursrelaterade betyg. Ämnesbetyg kommer att införas på gymnasieskolan i höst. Inför det även i grundskolan. Ämnesbetyg fokuserar mer på kunskaper.
Inrätta fler resursenheter för elever med behov av ett mindre sammanhang. De få platser som finns räcker inte!
Starta budgetarbetet innan läsårets början med att se till att tillräckligt med resurser avsätts till elever med behov av särskilt stöd.
Den svenska skolan skapar utanförskap. När alla, i jämlikhetens namn, formas efter samma mall blir det många som slås ut. Det viktigaste verkar vara att alla elever ska nå målen och klara kunskapskraven. Och den som har bestämt var gränsen för "Godkänt" ska ligga verkar inte ha tagit hänsyn till elevers förmåga att uppnå detta betygskrav. Det talas sällan eller aldrig om lusten att lära, glädjen i kunskapen eller motivationen.
Det är ovärdigt en pliktskola att låta elever gå nio år, misslyckas om och om igen och få ett betyg som inte ger tillträde till något program på den nationella gymnasieskolan. Läroplanen från 1962, som skrevs för 60 år sedan, betonar att man ska ta hänsyn till barns och ungdomars olikheter. Då kan man lättare närma sig eleverna och nå önskvärda resultat. Läroplanen från 2011 gör det motsatta: försvårar för elever att nå goda resultat.
Det är hög tid att på allvar skapa möjligheter för alla våra elever att utifrån sina förutsättningar lyckas i den obligatoriska skolan.