Aktieägares vinster får inte gå före autistiska elevers behov

Det uppenbart att Sverige behöver en “Lex Kajan”, skriver Gustaf Lantz, Åsa Westlund och Eva Christiernin (samtliga S).

Anders Kaliff med dottern Svea som inte får gå kvar på Kajan friskola.

Anders Kaliff med dottern Svea som inte får gå kvar på Kajan friskola.

Foto: Klara Nyth Stålberg

Debatt2024-12-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trettio år efter friskolereformen, som gav privatägda skolor rätt att göra vinst på elever, är det uppenbart att misslyckandena på den svenska skolmarknaden inte är tillfälliga. Barnsjukdomarna har visat sig kroniska. Nu har vi fått ytterligare ett övertydligt exempel på att det svenska friskolesystemet måste göras om i grunden.

Kajans grundskola i Uppsala lägger ned utbildningen för elever med särskilda behov med sex veckors varsel. En tragedi för alla barn med autism på skolan som är särskilt sårbara för hastiga förändringar. Och runt varje elev finns en familj som dras med i fallet.

undefined
Det är inte värdigt svensk skola att föräldrar och elever lämnas åt sitt öde med ynka sex veckors varsel. En skolgång ska kännetecknas av trygghet, skriver Gustaf Lantz, Åsa Westlund och Eva Christiernin (samtliga S).

Anledningen till nedläggningen är inte konkurs denna gång. Tvärtom gör Aprendere skolkoncern mångmiljonvinster. Skolan läggs ned för att maximera vinsten. På Kajans skola i Uppsala finns nämligen 54 elever som inte är lönsamma just i år.

När föräldragruppen bjöds in att träffa riksdagens utbildningsutskott vittnade föräldrarna om att Aprendere mörkat nedläggningen. Om föräldrar och elever hade meddelats tidigare hade de haft möjlighet att hitta andra skolor innan terminens slut. Det hade varit det bästa i en dålig situation för eleverna. Men ägarna hade då kunnat gå miste om elevernas skolpengar. 

Hemlighetsmakeriet kring nedläggningen hjälpte lönsamheten genom att hålla kvar alla elever till sista skoldagen. Autistiska elevers behov av en rimlig planeringshorisont i ena vågskålen, aktieägares behov av snabba vinster i den andra. Girigheten vägde över.

Alla föräldrar vet vilka krafter man kan mobilisera när ens barn är hotat. En föräldragrupp på skolan började sitt arbete med att leta efter lagregler som förbjöd Aprenderes agerande. Men de hittade inga eftersom det inte finns några. I aktiebolagslagen framgår dock att vinsten är det överordnade syftet.

undefined
Föräldrarna med barn i Kajans friskola bjöds till riksdagen för att träffa utbildningsutskottet och berätta om situationen för deras barn.

En hyresvärd får inte säga upp sin hyresgäst med mindre än tre månaders förvarning, medan en skola kan läggas ned med sex veckors varsel. Det är en orimlig åtskillnad i svensk rätt som måste ändras. 

Aprenderes agerande är både cyniskt och lagligt. Sverige är unika i världen när det kommer till vad investerare tillåts göra med elever i skolan.

För att de styrande politikerna skulle tvingas möta verkligheten bjöds föräldrarna på Kajan till riksdagen för att träffa utbildningsutskottet. Förhoppningsvis blev det uppenbart för alla deltagare oavsett partifärg att Sverige behöver en “Lex Kajan”.

undefined
Vi kan försöka reglera bort varje individuellt marknadsmisslyckande, men så länge vinstsyftet finns kvar i skolan kommer det finnas ägare som hittar nya sätt att utnyttja systemet, skriver Socialdemokraterna.

Skolor måste få en lagstadgad uppsägningstid som gör det möjligt för eleverna att slutföra sin utbildning. Det är inte värdigt svensk skola att föräldrar och elever lämnas åt sitt öde med ynka sex veckors varsel. Framförallt är det förnedrande och skadligt för elever och deras familjer. En skolgång ska kännetecknas av trygghet.

Förutom korta uppsägningstider är dagens skolsystem tandlöst mot betygsinflation, att resurskrävande elever väljs bort, skolkonkurser och många andra situationer där eleverna betalar skolbolagens vinster.

Vi kan försöka reglera bort varje individuellt marknadsmisslyckande, men så länge vinstsyftet finns kvar i skolan kommer det finnas ägare som hittar nya sätt att utnyttja systemet. Den enda långsiktiga lösningen är därför begränsningar av vinster i skolan. 

Det här systemet har skadat allt för många elever genom åren. Det räcker nu.