Den negativa demokratiska utvecklingen i flera europeiska länder har satt ljuset på frågan om akademiska frihet. För Centerpartiet är den fria och oberoende forskningen en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Därför presenterar vi ett flertal förslag för att stärka den akademiska friheten.
Utan oberoende forskning och utbildning har vi svårare att identifiera, förstå och lösa samhällsproblem. Utan dem begränsar vi kommande generationers strävan efter kunskap. Den akademiska friheten är överlag god i Sverige men står likväl inför några allvarliga utmaningar.
Akademins oberoende har i flera länder varit bland de första offren när auktoritära och illiberala regimer tagit makten. Främmande makt har bedrivit desinformationskampanjer och försökt tysta svenska forskare. I vissa länder har lärare och forskare tvingats bort från tjänster och lärare och gästtalares möjligheter att delta vid evenemang och annan akademisk verksamhet har begränsats efter kritik mot deras åsikter.
Myndigheten för samhällets skydd och beredskap beskriver i rapporten ”Konspirationsteorier och covid-19: mekanismerna bakom en snabbväxande samhällsutmaning” hur konspirationsteorier om covid-19 är ett hot mot demokratin på flera plan. Till stor del handlar de om att avvisa eller misstolka etablerad medicinsk expertkunskap och att misstänkliggöra statliga och privata aktörer och deras avsikter. Konspirationsteorier påskyndar radikaliseringsprocesser som polariserar samhället och går ofta hand i hand med vetenskapsförakt.
I de mest auktoritära länder stängs universitet och utsätts för attacker. Detta är en utveckling vi inte vill se i Sverige.
Den akademiska miljön måste präglas av ett öppet samtalsklimat där olika idéer och perspektiv kan brytas mot varandra och oväntade, även kontroversiella, resultat lyftas fram.
Centerpartiet har fyra konkreta förslag för att på riktigt stärka den akademiska friheten i Sverige.
Tillsättningar i lärosätenas styrelser. Genom att säkerställa att styrelserna vid alla lärosäten utgörs av en majoritet utsedd av professionen stärks lärosätenas frihet. Det är även en åtgärd som på relativ kort tid kan stärka den institutionella friheten.
Stärkt grundlagsskydd för akademisk frihet. Det konstateras i den forskningspolitiska propositionen att det finns starka argument för att den akademiska friheten är så betydelsefull att en bestämmelse om denna frihet på grundlagsnivå kan vara motiverad. Grundlagsändringar tar dock lång tid att genomföra. De måste tas fram efter en noggrann beredning och ha mycket bred parlamentarisk förankring och arbetet bör därför inledas direkt efter nästa val.
Genomför en stiftelsereform. I dag är de flesta lärosätena statliga myndigheter. En annan organisationsform för universitet och högskolor skulle kunna bidra till att stärka den institutionella friheten. Vi tror att de som är verksamma inom högskolorna och universiteten bäst känner till vad som behöver göras för att de ska utvecklas. Centerpartiet vill därför se mer autonoma lärosäten där makt flyttas från politiken till professionen. Vi behöver mer fristående lärosäten, gärna i stiftelseform oberoende av staten.
Ökade basanslag för forskning. Otrygghet påverkar möjligheten att utöva sin akademiska frihet. Därför är det viktigt att anställningstryggheten för universitetslärare och forskare stärks. För att uppnå det behöver basanslagen för forskning till lärosätena öka.
Den akademiska friheten är en nyckel i ett demokratiskt samhälle. Det behövs ytterligare reformer för att säkra den fria och oberoende forskningen som ligger till grund för det öppna samhället och människans kunskapsutveckling. Det kommer Centerpartiet fortsätta arbeta för.