Regeringen mÄste utveckla infrastrukturen till Arlanda

Staten har ett ansvar. Det skriver representanter för Arlandaregionen, ett samarbete mellan flera kommuner och Swedavia.

Arlandas utveckling Àr viktig för hela Sveriges utveckling, skriver debattörerna.

Arlandas utveckling Àr viktig för hela Sveriges utveckling, skriver debattörerna.

Foto: Stina Stjernkvist

Debatt2022-06-30 06:37
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Arlandaregionen vÀxer och Àr ett av Sveriges mest expansiva omrÄden. Det strategiska lÀget med nÀrhet till bÄde Stockholm, Uppsala och Stockholm Arlanda Airport gör regionen attraktiv att bo, leva och arbeta i. I Trafikverkets förslag till Nationell infrastrukturplan 2022-2033 togs ingen av Arlandaregionens viktiga infrastruktursatsningar med. DÀremot finns det fortfarande tid för regeringen att kunna inkludera följande satsningar i Nationell infrastrukturplan 2022-2033:

* FörbÀttrad kapacitet pÄ Ostkustbanan genom fler spÄr pÄ hela strÀckan Stockholm-Uppsala och satsningar pÄ funktionella resecentrum i Arlandaregionen.

* FörbÀttrad kapacitet pÄ E4:an till och inom Arlandaregionen, med nya körfÀlt och fullt utbyggda trafikplatser.

* FörlÀngd Roslagsbana till Stockholm Arlanda Airport.

* FörstĂ€rkt koppling mellan MĂ€rsta och Arlanda samt kringliggande flygplatsstad genom utbyggd trafikinfrastruktur och kollektivtrafiklösningar. 

Satsningarna Ă€r nödvĂ€ndiga för att skapa förbĂ€ttrad internationell, nationell och regional tillgĂ€nglighet, nya arbetstillfĂ€llen och ett ökat bostadsbyggande med fokus pĂ„ resurseffektivitet, hĂ„llbarhet och stadsutveckling. Dessutom bidrar det till ett effektivt och kapacitetsstarkt trafiknĂ€t samt den redundans i systemet som krĂ€vs för att möta framtiden och bidra till en hĂ„llbar utveckling. 

PÄ samma sÀtt som Stockholmsförhandlingen arbetades fram vill kommunerna i Arlandaregionen ingÄ en Arlandaförhandling med staten för att sÀkerstÀlla infrastruktursatsningarnas genomförande. Blir dessa satsningar verklighet Àr de aktuella kommunerna beredda att skapa förutsÀttningar för 62 000 nya bostÀder och 55 000 nya arbetsplatser. En Arlandaförhandling skulle sÀkerstÀlla den nationella och internationella tillgÀngligheten liksom gynna den regionala utvecklingen.

Genom en Arlandaförhandling kan staten ta sitt ansvar kring sĂ€kerstĂ€llandet av en god tillgĂ€nglighet till landets viktigaste kommunikationsnav och största arbetsplats, Stockholm Arlanda Airport. Flygplatsen utgör tillsammans med den regionala stadskĂ€rnan Arlanda-MĂ€rsta en betydande roll för regionens och hela landets tillgĂ€nglighet och tillvĂ€xt. I dag har mĂ€nniskor och företag kontaktnĂ€t över allt större omrĂ„den och Ă€ven om pandemin har ökat takten för digitalisering kvarstĂ„r behovet av att mötas och resa med flyg, bĂ„de i affĂ€rs- och i privat syfte. 

Genom att sÀkerstÀlla utvecklingen av Stockholm Arlanda Airport kan mÀnniskor bo och arbeta mellan de regionala och nationella grÀnserna. Stockholm Arlanda Airport Àr en angelÀgenhet för hela Sverige och om utvecklingen av Arlanda inte sÀkerstÀlls riskeras dÀrför hela landets utveckling. Att staten och regionen behöver ta ett tydligt helhetsgrepp genom en Arlandaförhandling och sÀkerstÀlla flygplatsens tillgÀnglighet Àr dÀrför direkt avgörande för innovation, internationell konkurrenskraft och tillgÀnglighet till Stockholmsregion och hela landet.

Vid en Arlandaförhandling Ă€r det för Arlandaregionen av största vikt att staten förhĂ„ller sig till principen ”lagt kort ligger”. NĂ€r parter ingĂ„r avtal och överenskommelser om medfinansiering och samarbete krĂ€vs det att parterna stĂ„r fast vid bĂ„de finansiering, planering och genomförande. Det Ă€r viktigt att det finns en förutsĂ€gbarhet i att staten stĂ„r fast vid den riktning som pekats ut nĂ€r det gĂ€ller infrastruktursatsningar i omrĂ„den runt om Stockholm Arlanda Airport.