Uppsalas stadsbussar har hittat hem

Den 6 februari flyttade Uppsalas stadsbussar till den nya depån i Fyrislund. "Man blir lite mallig" säger Tommy Rydbeck, teknisk chef på Gamla Uppsala Buss.

Den nya verkstaden är både ljus och luftig och erbjuder en bättre arbetsmiljö för Gamla Uppsala Buss anställda.

Den nya verkstaden är både ljus och luftig och erbjuder en bättre arbetsmiljö för Gamla Uppsala Buss anställda.

Foto: Markus Lundqvist

Kollektivtrafik2021-02-28 11:00

Efter 74 år i bussdepån på Kungsängsgatan 62 i centrala Uppsala har stadsbussarna rullat ut till det nybyggda området på Rapsgatan 35 i Fyrislund. Stadsbusstrafiken sköts av Gamla Uppsala Buss på uppdrag av Region Uppsala, som också är myndigheten bakom uppförandet av de nya lokalerna.

– Den primära anledningen till att vi flyttade var för att man ville åt marken den gamla depån ligger på i stan. Men så hade vi också vuxit ur den platsen, förklarar Tommy Rydbeck, teknisk chef på Gamla Uppsala Buss.

undefined
Tommy Rydbeck, teknisk chef på Gamla Uppsala Buss, är väldigt glad över de nya, fina lokaler de fått flytta in i.

Den nya bussdepån rymmer 190 bussar, varav 90 platser är avsedda för tankning av biogasbussar och 60 är förberedda för laddning av framtida elbussar. Men det finns ytterligare tillväxtmöjligheter. Framöver beräknar man kunna rymma totalt 220 bussar på området.

Den nya anläggningen öppnar också för nya möjligheter. I nuläget finns inga elbussar i trafiken i Uppsala, men det hoppas Gamla Uppsala Buss kunna ändra på. 12 nya elbussar har beställts och beräknas sättas i arbete under 2022, en upphandling som blev klar i förra veckan. Dessutom har den nya anläggningen plats för både dubbeldäckare och 24-metersbussar som är dubbelledade – det vill säga två dragspelsliknande leder per kaross. De enkelledade bussar Uppsalaborna oftast ser på gatorna idag är blott 18 meter långa. Några konkreta planer på att köpa in varken dubbeldäckare eller 24-metersbussar finns inte i nuläget, men nybyggnationen öppnar åtminstone för möjligheten.

– Det är en framtidsanpassad depå, säger Tommy Rydbeck.

Även arbetsmiljön är förbättrad på den nya anläggningen. Tommy Rydbeck poängterar att främst belysning och ventilation har blivit mycket bättre i den nya verkstaden. På området finns också ett alldeles nytt gym. Tommy Rydbeck hoppas att de fina personalutrymmena ska bidra till att locka fler anställda till Gamla Uppsala Buss. Speciellt tekniker är en bristvara och något Tommy Rydbeck hoppas kunna locka till företaget med hjälp av den nya anläggningen.

– Kan man erbjuda en bra arbetsmiljö så ökar kanske våra chanser att få in nytt folk – främst yngre och gärna kvinnor.

Tommy Rydbeck är väldigt nöjd med den nya anläggning och alla de tekniska nymodigheter som Region Uppsala låtit uppföra för stadsbusstrafiken. 

– Man är lite mallig när man får en helt ny depå. Jag har svårt att hitta något att klaga på, säger Tommy Rydbeck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!