Nu ska det bli enklare för kunder som letar efter ett nytt boende. Det är den digitala marknadsplatsen Nya Boendet som i slutet av mars tänds på nätet för Uppsala- och Stockholmsmarknaden. Under året räknar man med att vara rikstäckande.
– Det saknas en samlande plats där man hittar nyproducerade bostäder – i samtliga boendeformer. Nyproduktionen som i dag marknadsförs upplevs som nedprioriterad i andra redan befintliga kanaler, säger Monika Pirslin, grundare till Nya Boendet.
– Nya Boendet blir den självklara marknadsförings- och säljkanalen för alla bostadsutvecklare. Den som söker bostad prioriterar läge, pris och utformning, mindre viktigt är vem som säljer. Eftersom den bostadssökande utgår ifrån sitt önskade läge och vill se vad marknaden erbjuder lokalt är tjänsten attraktiv för alla bostadsutvecklare, stora som små. Då gäller det att presentera bostäderna på ett ställe där alla hittar dem, säger Monika Pirslin.
Först ut blir Stockholm och Uppsala.
– Vi har 70 procent av Uppsala och Stockholms marknad när det gäller nyproduktion och aktörerna vill nå ut så snabbt som möjligt.
Vad kommer sajten att innehålla?
– Den kommer att innehålla samlad information om nya bostäder. Men även en blogg, mer likt en livsstilskanal, med tips, juridisk och ekonomisk rådgivning genom samarbetsbanker och upplysningar kring allt som gäller vid köp av en ny bostad. Det finns många spännande samarbeten med influencers och bloggare när det kommer till trender, mat och inredning.
Blir ni en ny konkurrent till redan befintliga bostadssajter?
– I första hand ses vi som ett komplement.