Ny teknik i hemmet skapar oro

Trots omfattande teknikutveckling och påkostad marknadsföring av ”smarta hem” känner många svenskar oro över den nya tekniken.

27 juli 2019 16:57

Studien “Putting the Human First in the Future Home" har kartlagt hur användare över hela världen förhåller sig till teknik i sin hemmamiljö.

Där framkommer det att hemmalivet blivit allt viktigare för svenskar. 48 procent tillbringar mer tid i sina hem än de gjorde för fem år sedan. Studien visar också att användarna ännu inte vant sig vid smarta enheter i sina hem. Fyra av tio svenska konsumenter tycker att teknik kan vara påträngande och hälften svarade att tekniken utgör ett hinder för social interaktion. Hälften av svenskarna i åldrarna 18-34 år oroar sig över att de har blivit alltför beroende av teknik, samtidigt som 41 procent i denna åldersgrupp är rädda för hur mycket information smarta enheter i hemmet samlar in om dem. Den grupp som är mest positiv och har störst förtroende för ny teknik i hemmet, är de som är 65 år och äldre. En majoritet av denna grupp upplever att smarta enheter i hemmet gör deras liv både enklare och roligare. Cirka tre av tio upplever att tekniken i hemmet ökar tryggheten.

Undersökningen är framtagen av Accentures ”The Dock” samt Accenture Research i samarbete med Fjord mellan november och december 2018. Fler än 6000 deltagare i 13 länder (USA, Brasilien, Storbritannien, Sverige, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Kina, Indien, Japan och Australien) har tillfrågats. Respondenterna representerade olika åldrar och demografiska grupper, däribland singlar, par och familjer med barn.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Anna-Mikaela Wass