Annons

Här får barnens kreativitet blomma

På Margarethaskolan i samhället Walloxen i Knivsta månar man om barnens olika färdigheter och kreativitet samt om möten över åldersgränser. Strategin är något både lärare och elever upplever bidrar till tillit och självkänsla.

Knivsta 25 januari 2021 13:32
Detta är en annons som är köpt av ett företag.

Med skog, sjö och parker inpå knuten ligger Margarethaskolan som utgör hjärtat i samhället Walloxen. Skolan har nyligen flyttat in i helt nybyggda lokaler, ett stenkast från den gamla skolbyggnaden. På Margarethaskolan går barn från förskoleåldern upp till nionde klass, och stor del av skolans utformning och vad som ska finnas att göra där har eleverna själva fått vara med och bestämma. Det är något som går i linje med både samhällsutvecklaren Sisyfos och skolans filosofi.
   – Är det några som vet hur barn vill ha det så är det barnen själva. Så det har varit en självklarhet att lyssna på deras önskemål och använda oss av dessa i utvecklingen av den nya byggnaden som inrymmer skolverksamheten. Det stärker också barnen som individer när de får utrymme att vara med och påverka på riktigt, säger Olle Larsson, vd för Sisyfos. 

Något många elever haft önskemål om har varit bra ytor att vara på under rasterna, både ute och inne, och att det finns roliga saker att göra. Dessa förslag har bland annat resulterat i en korridorfri skola där man istället ordnat ett mer öppet så kallat torg på varje våningsplan i direkt anslutning till klassrummen.  
   – Det är superbra, här får vi gå ut och sätta oss på lektionerna och jobba om vi vill, och vi kan vara här på rasterna, säger Rebecka Alterman som går i sjuan på Margarethaskolan. 
   Att det inte finns några korridorer är också något skolans personal ser positivt på ur ett trygghetsperspektiv.
   – Skolans stora öppna ytor gör att det finns få utrymmen för mindre bra bus. Och eftersom det finns trevliga platser att sitta vid och umgås kring så bidrar det också till en naturligt bra gemenskap, konstaterar Lena Spong, arbetslagledare på högstadiet samt lärare i svenska och samhällsorienterade ämnen.   

Något högstadieeleverna på Margarethaskolan särskilt ser fram emot ska färdigställas under våren är den stora takterrassen i anslutning till högstadiets våningsplan. 
   – Vi kan redan nu gå ut på terrassen, sen har vi önskat oss olika spel, platser att sitta på och gärna en basketkorg, säger Elisabeth Holmgren, 12 år, som går i sjunde klass på Margarethaskolan. 
   Klasskompisen Sune Sätterström lyfter också ”Bistro Larsson”, en restaurang där både skolelever och andra äter.
   – Man har flera matalternativ att välja på och får ta hur mycket man vill så att man blir mätt. Och så är det restaurangservice, säger han glatt. 

En som har ett bra helikopterperspektiv över skolverksamheten och eleverna är Morgan Norell, socialpedagog och kurator på skolan. Han är ofta ute bland eleverna i de flesta sammanhang och har koll på allt från om någon verkar känna sig lite utanför till att se till att alla elever mår så bra som möjligt. 
   – Min uppfattning är att barn och ungdomar på Margarethaskolan blir sedda på riktigt och får gehör för sina tankar och synpunkter, menar Morgan.
   Och han får medhåll från Elisabeth Holmgren: 
   – Det märks att lärare och andra vuxna här lyssnar, har förståelse för vår situation och respekterar våra åsikter. Vi får till exempel vara med och bestämma när vi vill ha våra prov, berättar hon. 

På Margarethaskolan är eleverna vana att jobba i projektarbeten – ofta i samarbeten över årskurser. De kopplar också samman olika skolämnen och tar sig an dessa både teoretiskt och estetiskt. 
   – Det kan i enkla former handla om att vi på svenskan läser historietexter som handlar om det vi har fokus på i historieundervisningen. Ett mer omfattande projektarbete var när eleverna hade fokus på genetik, då gjorde de allt från undersökningar till redovisningar. Sen tror vi på utbytet mellan individer i olika åldrar, så i större projektarbeten samarbetar vi gärna mellan klasserna, förklarar Lena Spong.   
   Man har också så kallade lektioner utan väggar, vilket innebär att eleverna ofta är utomhus eller utanför själva klassrummen under lektionerna.
   – Där man känner att man kan genomföra sina studier på bästa sätt helt enkelt. Jag upplever att kreativiteten kan blomma här eftersom man tar tillvara på elevernas infall och idéer, säger Morgan Norell. 

Flera elever har också framtidsplanerna klara för sig. 
   – Jag vill ha getter, det är mitt favoritdjur. Och det passar också bra om jag blir veterinär, då kan jag bo lite utanför stan, konstaterar Nora Granit, som även hon går i sjuan på Margarethaskolan. 
   Klasskompisen Sune Sätterström har högtflygande drömmar:
   – Det skulle vara coolt att bli pilot, säger han med ett leende. 

FAKTA

Just nu byggs samhället Walloxen upp runt Margarethaskolan, strax intill sjön Valloxen i Knivsta och med närhet till såväl Uppsala och Arlanda som till Stockholm. Bakom samhällsutvecklingen står Sisyfosgruppen som bland annat ägnar sig åt destinations- och fastighetsutveckling.

Här kan du läsa mer om Margarethaskolan samt om att leva och bo på Walloxen. 

Nyfiken på att få veta mer om Margarethaskolan inför skolvalet? Här hittar du mer information.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent på UNT. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.

Walloxen
Annons
Walloxen

Ta plats i ditt andra vardagsrum – på Walloxen

Annons
Walloxen

Upplev ett stänk av medelhavet i Knivsta

Annons
Walloxen

Så blir skolan när barnen får bestämma

Annons
Walloxen

”Här får vi boendet vi drömt om”

Annons
Walloxen

Här får du tid för livet