100 Ă„r av expertis – för branschen in i framtiden

SBC, Sveriges BostadsrÀttsCentrum, har hjÀlpt Ätskilliga bostadsrÀttsföreningar över hela landet sedan starten 1921. Nu blickar bolaget mot ett nytt sekel.

Sedan starten 1921 har SBC hjÀlpt Ätskilliga bostadsrÀttsföreningar över hela landet.

Sedan starten 1921 har SBC hjÀlpt Ätskilliga bostadsrÀttsföreningar över hela landet.

Foto: SBC

Native2021-03-24 15:35
Detta Àr ett annonssamarbete.

Sedan starten av SBC, Sveriges BostadsrĂ€ttsCentrum, har bolaget hjĂ€lpt Ă„tskilliga bostadsrĂ€ttsföreningar över hela landet med allt frĂ„n daglig drift till rĂ„dgivning inom ekonomi, juridik och teknik. Mycket har skett sedan dess. För företag, för branschen i helhet och för omvĂ€rlden i synnerhet. NĂ€r Emil Lundström tilltrĂ€dde rollen som VD och koncernchef för SBC i början av 2020 var mĂ„let att rusta företaget för framtiden och sĂ€kerstĂ€lla positionen som landets ledande oberoende fastighetsförvaltare.  
– Vi brinner för att hjĂ€lpa bostadsrĂ€ttsföreningar att fĂ„ ut sĂ„ mycket som möjligt av sitt arbete. Dels sĂ„ att fastigheten kan öka i vĂ€rde men Ă€ven för att sĂ€kerstĂ€lla att de boende trivs sĂ„ bra det bara gĂ„r. VĂ„r affĂ€rsidĂ© Ă€r i grunden mycket enkel, SBC Ă€r bostadsrĂ€ttsföreningens och fastighetsĂ€garens servicepartner för aktiv och hĂ„llbar förvaltning. 

undefined
NÀr Emil Lundström tilltrÀdde rollen som VD och koncernchef för SBC i början av 2020 var mÄlet att rusta företaget för framtiden.

– Under Ă„ren har vi blivit experter pĂ„ allt frĂ„n stambyte till stadgeĂ€ndringar, utemiljö och flerĂ„rsbudgetar. Vi har koll pĂ„ helheten vilket krĂ€vs för att bĂ„de fastigheten och ekonomin ska mĂ„ bra. MĂ„let Ă€r att göra styrelsearbetet enklare och skapa ett tryggt boende genom en effektiv och proaktiv förvaltning, inom teknik, ekonomi och juridik.

undefined
I dag har SBC över 4 000 kunder, 350 anstÀllda och kontor över hela landet.

Effekter av en pÄgÄende pandemi, nya lagar och trendbrott i boendeform. Emil Lundströms första Är som VD för SBC har milt uttryckt bjudit pÄ en hel del överraskningar, inte minst inom bostadsbranschen. NÄgra mer tongivande Àn andra och vissa som Àr hÀr för att stanna.
– Under 2020 har vi hjĂ€lpt flera föreningar att hĂ„lla digitala stĂ€mmor, nĂ„got som tidigare var i princip omöjligt. Att ha möjligheten att delta pĂ„ stĂ€mman pĂ„ distans Ă€r en vĂ€lbehövlig Ă„tgĂ€rd för mĂ„nga och tack vare utvecklad teknik finns goda möjligheter att fortsĂ€tta med detta. En annan trend som av naturliga skĂ€l vĂ€xt sig starkare pĂ„ senare tid Ă€r co-working. En gemensam kontorsyta i föreningen, nĂ„got som kan bli en stor tillgĂ„ng för medlemmarna i takt med att distansarbetet blir allt vanligare. 

En frÄga som blivit brinnande aktuell under fjolÄret Àr ocksÄ den gÀllande tomtrÀttsavgÀlden som i flera fall riskerar att höjas som en följd av att kommunerna tar ut avkastning pÄ marken de hyr ut. Vilket i sin tur kan resultera i att bostadsrÀttsföreningar med tomtrÀtt kan fÄ obehagliga ekonomiska överraskningar framöver. Som en följd har SBC fÄtt motta en hel del frÄgor frÄn oroliga bostadsrÀttsföreningar runt om i landet.
– Vi vill vara en trygghet för bostadsrĂ€ttsföreningarna Ă€ven i dessa frĂ„gor och bistĂ„r dĂ€rför med hjĂ€lp genom hela processen. Inledningsvis hjĂ€lper vi till att begĂ€ra ett utköpspris frĂ„n kommunen. Priset utgör grunden för den konsekvensanalys som sedan genomförs. Av erfarenhet vet vi att det Ă€r ett ekonomiskt beslut som gynnar bostadsrĂ€ttsföreningen och dess medlemmar pĂ„ lĂ€ngre sikt. 

undefined
En stor del av SBC:s jobb gÄr ut pÄ att hjÀlpa landets bostadsrÀttsföreningar att skapa en trygg miljö för de boende.

En stor del av jobbet pÄ SBC gÄr ocksÄ ut pÄ att hjÀlpa landets bostadsrÀttsföreningar att skapa en trygg miljö för de boende. NÄgot som blir allt mer aktuellt i takt med en fortsatt expansiv e-handel.
– Med en ökad e-handel vĂ€xer ocksĂ„ antalet hemleveranser. Detta kan skapa ökade behov av nya sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder som kameraövervakning, frekventare portkodsbyte eller gemensamma utrymmen för leveranser. Som förening bör man vĂ„ga undersöka tekniska lösningar. DĂ€r vill vi vara behjĂ€lpliga och se till att landets föreningar har vad som krĂ€vs för att klara framtidens utmaningar. 

I dag har SBC över 4 000 kunder, 350 anstĂ€llda och kontor över hela landet. Med 100 Ă„rs samlad erfarenhet ser bolaget med stor tillförsikt fram mot ett nytt sekel dĂ€r visionen Ă€r att skapa livskvalitet genom hĂ„llbar fastighetsförvaltning.  
– Vi kommer att fortsĂ€tta utvecklas för att ta en Ă€nnu tydligare och mer framĂ„tlutad position pĂ„ marknaden. BĂ„de som servicepartner till vĂ„ra kunder och som arbetsgivare för vĂ„ra framtida medarbetare. Samtidigt ska vi strĂ€va efter att finna nya innovativa lösningar för att pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt hjĂ€lpa landets föreningar med framtidens utmaningar och styrelsearbete. Med avstamp i vĂ„r historia, och med hundra Ă„rs erfarenhet Ă€r vi experter pĂ„ det vi gör, och det tar vi med oss med siktet instĂ€llt pĂ„ framtiden. För 100 Ă„r sedan pĂ„började vi resan. Nu fortsĂ€tter den. 

HĂ€r kan du lĂ€sa mer om SBC:s verksamhet. 

SBC

SBC Ă€r landets största oberoende bolag av förvaltningstjĂ€nster för bostadsrĂ€tter. SBC grundades 1921 och Ă€r idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrĂ€ttsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirĂ„dgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rĂ„dgivning. Bolaget tillhandahĂ„ller kundportalen VĂ„r Brf samt utbildningar som t.ex. Styrelsecertifiering. SBC har kontor pĂ„ fem orter i landet med ca 320 anstĂ€llda. Koncernen omsatte i fjol 478 mkr. 

Den hÀr annonsen Àr producerad av en kommersiell skribent. Den Àr alltsÄ inte skriven av nÄgon av vÄra journalister pÄ UNT.