Ingen vill ha sämre lönevillkor. Även en mycket hög lön blir snart en platå för nya lönekrav. Andra får ju högre lön och kostnaderna runt omkring ökar hela tiden. Ingen vill uppleva att hen står och stampar på samma nivå. Det gäller bankdirektören som blivit utan sin bonus efter ett år med sämre reaultat. Det gäller också de svenska, norska och danska SAS-piloter som gick ut i strejk natten till fredag. Omkring 300 flyg har ställts in och 70 000 resenärer drabbas. Vid fortsatt strejk under helgen kommer ytterligare 100 000 att missa sin resa.

Från SAS-piloternas platå, som är 93 000 kronor i månaden inklusive traktamenten och resetillägg, har de mycket sämre villkor än vad de hade på 1980-talet. De har färre lediga dagar och har haft sämre reallöneutveckling än arbetsmarknaden i stort. Kungarna i luften har förvandlats till vanliga arbetare, om än med skyhöga löner.

Piloterna jämför sig med sig själva men också med andra piloter. De jobbar i ett krisbolag, SAS, som skurit ned under flera decennier. Andra statligt ägda flygbolag har också gått uselt och många mindre flygbolag har gått under i konkurrensen. Men lönenivåerna är mycket höga. I höstas gick 400 tyska Ryanair-piloter ut i en endygnsstrejk för att försöka få upp sina löner från nivån 160 000 kronor i månaden.

SAS erbjuder 2,3 procents löneökningar, men piloternas slutliga krav är 13 procent, ursprungligen var det 25 procent. Offentliganställda lärare, undersköterskor och andra har enstaka år fått jubla åt 4-5 procents löneökningar, som åstadkommits efter flera års hård kamp. Piloterna kan med andra ord inte räkna med något större stöd under sin strejk.

Den här skevheten i lönesättning beror främst på två saker. Dels kan anställda i konjunkturkänsliga branscher skaffa sig ett stort försprång i goda tider. När det går sämre följer konkurser och uppsägningar men inga lönesänkningar så som svensk arbetsmarknad fungerar. Denna ordning har också gett byggnadsarbetare och elektriker betydligt högre lön än andra LO-grupper.

Dels är också strejkvapnet betydligt effektivare i dessa branscher. Planen på marken kostar SAS 30-35 miljoner under fredagen. Stoppade byggen kostar också mångmiljonbelopp och så även när hamnarbetarna lägger ned jobbet. Jämför med sjukvårdspersonal som kan strejka i månader utan andra konsekvenser än inställda operationer och att arbetsgivaren tvärtom sparar pengar.

Därför kommer också nya förhandlingar med piloterna, kanske redan i dag. Rekordet för en flygstrejk är fyra dygn, arbetsgivarna brukar vika sig när några hundratusen bokat om till andra bolag. Det är orättvist. Löner är fruktansvärt orättvisa. Men det är mycket få som tycker att bankdirektörer och SAS-piloter tillhör de drabbade.