Nu kan du läsa kursen “Feministisk postkolonialism och kritiska rasstudier” vid Karlstads universitet. Forskaren Tobias Hübinette, lärare på kursen, beskriver på sociala medier att det är med “stolthet och glädje” som den svenska högskolevärldens första kurs om ras snart kommer att påbörjas: “Denna högskolekurs är möjligen den enda [...] som just explicit behandlar kritisk rasforskning i Europa förutom i Storbritannien”. Professorn och rasbiologen Herman Lundborg hade inte protesterat.
Kurser i snarlika ämnen som “kritiska vithetsstudier” har dock funnits ett tag på svenska universitet och högskolor. Och i Uppsala är rasforskning som bekant inte några nyheter. Vi var pionjärer på området, genom rasbiologiska institutet för sisådär 100 år sedan, när vi på 1920-talet mätte skallar och studerade näsor och ögonfärger under ledning av Herman Lundborg.
Visst skiljer sig den biologiska rasforskningen på den tiden från dagens rasforskning, som främst baseras på sociala strukturer och makthierarkier. Men trots det hamnar den moderna rasforskningen ofta på samma ruta: yttre egenskaper som hudfärg bestämmer vissa kollektiva egenskaper. I egenskap av rasifierad eller vit ses du alltid som en representant för din grupp. Detta förutsätter naturligtvis att du delar samma bakgrund, värderingar eller åsikter med alla andra av samma hudfärg, vilket ofta inte är fallet. Likheterna mellan Liberalernas Nyamko Sabuni och Fi:s före detta partiledare Victoria Kawesa stannar exempelvis vid att de båda är mörkhyade kvinnor.
Förutom att dillen på pigment sorgligt nog tycks ha krupit in på våra universitet, har den framför allt fått starkt fäste inom vänstern. Riksdagsledamoten Leila Ali Elmi (MP) har påpekat att hon är “positiv till att införa jämlikhetsdata där man registrerar människor efter deras ras” (ETC 26/2 -19). Under V: s partikongress 2018 röstades det för att SCB skulle börja föra statistik över befolkningens etnicitet och religion (SVT 11/2 -18). Och SSU har tidigare anordnat seminarier “för rasifierade” där vita inte var välkomna (Expressen 9/9 -16). Föreställ dig att SD hade drivit de förslagen. Vad hade reaktionen blivit då?
Att den antirasistiska identitetsrasismen fått en ny väckelserörelse i Sverige hundra år efter att Uppsalas rasbiologiska institut startades (om än i annan form) är otäckt. Att den dessutom finansieras via skattsedeln på Karlstads universitet är än mer problematiskt. Måtte Uppsala universitet sätta stopp innan galenskapen riskerar att få fäste här igen.