Vid bensinstationen St 1 i Högsta finns ej nÄgot utrymme för cykel- och gÄngvÀg. Ut- och infarterna till stationsomrÄdet mÄste fÄ finnas obehindrat utan ytterligare hinder som pÄverkar. Fordon som har tankat kör ut till vÀgkanten för utfart norr- eller söderut dÀr man tittar sÄ att det Àr fritt för utfart. Ofta fÄr de vÀnta pÄ passerande fordon dÄ trafiken Àr intensiv pÄ vÀg 600.
Om det dÄ kommer cyklister eller andra nyttjande av cykel- och gÄngvÀgen kommer de att fÄ vÀnta Àven pÄ bÄde söder- och norrgÄende trafikanter pÄ denna cykel- och gÄngvÀg eller sÄ blir bilarna ett hinder för trafikanterna pÄ densamma dÄ bilisterna kommer att stÄ pÄ cykel- och gÄngvÀgen för att kunna köra ut pÄ den avsmalnade vÀgbanan. Det kommer mot dagens uppdelande av cykel och andra lÄngsamtgÄende trafikanter att bli mer hinder pÄ detta vis i och med att bÄde norr- och södergÄende ska samsas pÄ vÀgens östra sida mot idag nÀr norrgÄende vistas pÄ den östra sidan och de södergÄende pÄ den vÀstra.
Bensinstationen i Högsta besöks av cirka 300â350 fordon per dygn som nyttjar dagens in- och utfarter pĂ„ olika stĂ€llen lĂ€ngs tomten. DĂ€r tillkommer Ă€ven trafik till och frĂ„n belĂ€gen bilverkstad och boende pĂ„ tomten, lite lĂ€ngre söderut frĂ„n bensinstationen Ă€r en verkstad för tung entreprenad belĂ€gen med stora fordon. Inom kort öppnar Ă€ven en lokal obemannad butik pĂ„ samma plats.
VÀg 600 Àr idag med sitt utseende och utformning en vÀl fungerande vÀg och vid Högsta fungerar det utmÀrkt. Det har över tid provats en massa olika ÄtgÀrder för att stÀvja ett problem som aldrig funnits men det har bara visat sig att det medfört större problem och incidenter och man sedan ÄtergÄtt till ursprungsutförandet.
Som det nu Àr samsas lÄngsamtgÄende fordon pÄ vÀgbanketten/vÀgkanten med gÄng, cykel, moped/mopedbilar och A-traktorer. Det fungerar utmÀrkt och Àr inte ett hinder för övriga trafikanter dÄ det finns gott om utrymme för att passera dessa. Om nu vÀgen avsmalnas kommer denna trafik att tvingas ut i vÀgbanan och bli ett stort hinder och i vÀrsta fall under den tÀta trafiken hela vÀgen frÄn Uppsala till Björklinge eller omvÀnd körvÀg. Trafiken fÄr dÄ anpassas till de lÄngsamtgÄende fordonen och vi riskerar att fÄ en 30-kilometersvÀg istÀllet för en 80-kilometersvÀg mellan dessa orter. SvÄrigheten till omkörningar kommer vara nÀstintill 100 procent och man mÄste vÄga se alla de chansningar som kommer att ske nÀr vÀgtrafikanterna ledsnat pÄ att ligga i lÄnga köer i 30 kilometers hastighet.
Vi har som stationsÀgare pÄ eget initiativ haft en utfrÄgning under lÄng tid hos vÄra besökande kunder och bilister pÄ bensinstationen i Högsta om vad de tycker om detta och dÄ utifrÄn helheten om byggnationen och det som berör tillgÀngligheten för stationen. Alla Àr i stort sett negativa och ser mer eller mindre besvÀr i bÄda delarna och motsÀger sig en byggnation av gÄng- och cykelvÀgen.
Ingen krÀver och ingen vill ha denna gÄng- och cykelvÀg i detta förslag. LÀgg ner projektet i nuvarande form och utförande.