Kollektivtrafiken mÄste överleva pandemin

Att cykla, gÄ och Äka kollektivt mÄste bli attraktivare och sÀkrare, samtidigt som biltrafiken bör begrÀnsas, skriver Annika HÀrlin

BegrÀnsa biltrafiken inne i stan med hjÀlp av trÀngselavgifter, höjda parkeringsavgifter, klimatzoner, enkelriktade gator, och gator enbart för cyklar respektive gÄende, skriver Annika HÀrlin.

BegrÀnsa biltrafiken inne i stan med hjÀlp av trÀngselavgifter, höjda parkeringsavgifter, klimatzoner, enkelriktade gator, och gator enbart för cyklar respektive gÄende, skriver Annika HÀrlin.

Foto: Madeleine Andersson

InsÀndare2021-03-08 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Under pandemin Àr det ansvarsfullt att undvika kollektivtrafiken för att minska smittrisken. VÀldigt mÄnga tar dÀrför bilen nÀr de inte kan cykla och gÄ. Detta kan dock ge en fortsatt hög bilanvÀndning. DÀrmed försÀmras kollektivtrafiken, pÄ grund av minskade inkomster. Det gör mig orolig.

Den globala upphettningen Àr ett faktum och ett allvarligt hot mot vÄra liv. Enligt Sveriges klimatlag ska utslÀppen frÄn trafiken ha minskat med 70 procent till Är 2030 och ska senast Är 2045 vara netto-noll. Kommunen lovar fossilfritt 2030. Det Àr dÀrför helt nödvÀndigt att vi minskar vÄrt bilÄkande dramatiskt. Trafiken bör drivas med el och biogas. En rejÀl utbyggnad av publika laddstolpar behövs. Detta krÀver en snabb utbyggnad och förstÀrkning av bÄde elnÀt och lagringskapacitet.

Att cykla, gÄ och Äka kollektivt mÄste bli attraktivare och sÀkrare. Det förutsÀtter fler och bÀttre cykel- och gÄngvÀgar samt mer av billig, heltÀckande kollektivtrafik med tÀta turer, tÀtt mellan hÄllplatserna, bra tidhÄllning och bÀttre framkomlighet Àn bilen. Jag vill dÀrför se en begrÀnsad biltrafik inne i stan med hjÀlp av trÀngselavgifter, höjda parkeringsavgifter, klimatzoner, enkelriktade gator, och gator enbart för cyklar respektive gÄende. Detta skulle Àven resultera i en tryggare, sÀkrare, hÀlsosammare stad med mindre buller och avgaser, mer grönska, fler fik, mer torghandel och ökad cityhandel.

Vad gör ni Uppsalas styrande politiker, för att möjliggöra detta?