Färre hållplatser ingen förbättring

Busshållplatserna behövs för en levande landsbygd, skriver Lars-Gunnar Eriksson.

Busshållplatserna behövs för en levande landsbygd, skriver Lars-Gunnar Eriksson.

Foto: Tomas Lundin

Insändare2021-02-09 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt UNT 4 februari så skall ett antal busshållplatser utefter riksväg 55 mellan Örsundsbro och Kvarnbolund tas bort för att öka bussåkandet. Jag har svårt att förstå logiken i detta påstående. Om påståendet är riktigt varför inte ta bort alla busshållplatser då skulle med samma logik bussåkandet öka i all oändlighet. 

I klartext så handlar det om att korta restiden för Enköpingsborna på bekostnad av de som bor utefter vägen. Vad är allt fagert tal om levande landsbygd värt? För den som har bråttom så finns ju expressbussarna 774 Enköping - Uppsala och 774 Västerås - Uppsala. Sett över tid så kan antalet resande från en viss busshållplats variera beroende på åldern hos de boende i en by eller ett villaområde. Få resande från en hållplats kan om några år förbytas till ett flertal som vill åka buss.

Som en följd av coronapandemin så kan det anas ett förändrat boende-, resande- och arbetsmönster. Fler arbetar hemifrån och UL rekommenderar resande att undvika bussåkande under rusningstid.

 Beslutet att ta bort busshållplatser grundar sig på gamla fakta det borde därför inte vara svårt för regionen att ändra sitt tidigare beslut att ta bort busshållplatser sträckan Örsundsbro - Kvarnbolund.

För en levande landsbygd låt busshållplatserna leva vidare.