Kommentar till Harald Nordlunds (29/3) och Lars O Ericssons (1/4) insändare om seniorers digitala utanförskap i samhället.
Många i vårt samhälle befinner sig i olika grader av digitalt utanförskap. Som Harald Nordlund skriver krävs aktiva insatser för att alla ska kunna utnyttja digitaliseringens påtagliga fördelar. Här ges några synpunkter utifrån hur Uppsala Senioruniversitet (USU) arbetar för att minska det digitala utanförskapet för seniorer.
Tillsammans med sex europeiska senioruniversitet deltar USU i ett EU-projekt, Senior’s Learning in the Digital Society (SeLiD), med detta mål. Utgångspunkten är att den digitala utvecklingen kan bidra till att förenkla tillgången till olika samhällstjänster, inte minst för äldre. Det blir också lättare att hjälpa anhöriga och vänner att utnyttja dessa tjänster när man kan göra det på distans.
BankID är nyckeln till en stor del av de digitala tjänsterna. USU vill bland annat försöka påverka banker att på ett enkelt och säkert sätt ge BankID till personer som har svårt att ta sig till banken samt förmå myndigheter och marknaden att bidra till att seniorer kommer in i det digitala samhället. Uppsala Pensionärsföreningars Samarbetsråd (UPS) är en intresseorganisation med 57 medlemsföreningar med 20 000 medlemmar bosatta i stad och på landsbygden. UPS kan vara en plattform både för att informera beslutsfattarna om det digitala utanförskapets problem och för att initiera aktiviteter för att lösa dessa. Via UPS bör många av dem som behöver stöd för att utveckla sina digitala färdigheter kunna nås.
Utbildning i användning av mobiler och plattor gör det sannolikt enklare för de flesta att komma in i det digitala samhället utan att gå omvägen via persondatorer. I samarbete med SeniorNet, arrangerar USU därför i vår en kurs i modern mobilanvändning och tanken är att utvidga detta samarbete. SeniorNet är en ideell förening som har till ändamål att främja dator- och internetanvändning genom att seniorer lär seniorer.
Ålder i sig är inget hinder för att tillägna sig ny teknik. Pandemin har bidragit till ett digitalt kunskapslyft också i den årsrika gruppen. Vi har märkt detta på bland annat ett stort deltagande i våra digitala studiecirklar även av medlemmar 80–87 år (56 av 422 deltagare). Den enkät vi gjort bland dem som deltagit i cirklarna visar på en kompetenshöjning som för bara ett drygt år sedan skulle ha ansetts osannolik.
Uppsala Senioruniversitet