Busspriserna gör resan dyrare än bilen

Hur ser strategin ut för att locka fler att välja buss istället för bil?

Jag kan naturligtvis använda många starka ord för att beskriva min uppfattning kring denna situation men jag väljer att ställa några frågor till UL och regionens politiker, skriver Hans-Olov Bylund.

Jag kan naturligtvis använda många starka ord för att beskriva min uppfattning kring denna situation men jag väljer att ställa några frågor till UL och regionens politiker, skriver Hans-Olov Bylund.

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Insändare2021-08-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I lördags åkte jag buss från Bälinge till Resecentrum i Uppsala. Det var cirka ett år sedan jag åkte buss senast. Pandemin har gjort att buss har känts osäkert. Jag är annars en van bussresenär. Jag hade lite reskassa kvar på mitt UL-kort och betalade en enkelbiljett. Jag blev mycket förvånad över priset, 54 kr för en bussresa på 14 km. Något pensionärsalternativ fanns inte heller. 

När jag skulle åka hem igen hade jag inte tillräckligt med pengar i reskassan på UL-kortet. Som tur är fanns det två andra betalningsalternativ, Swish eller kort. Jag betalade då med Swish och såg att priset då helt plötsligt har stigit till 66 kr. Nästan chockartat! Vad är det som motiverar en prishöjning med över 20 % med en annan elektronisk betalningslösning? 

Jag kan naturligtvis använda många starka ord för att beskriva min uppfattning kring denna situation men jag väljer att ställa några frågor till UL och regionens politiker: Hur ser strategin ut för att locka fler att välja buss istället för bil? Tror ni att priset för resandet har någon avgörande betydelse i sammanhanget? Hur tänker ni kring miljöfrågan när det gäller att resa kollektivt kontra bil? Utan reskassa kostar min resa t.o.r. 132 kr och det är betydligt mer än bilalternativet. Vad väljer jag nästa gång?