Barnslig bortförklaring av Jesu uppståndelse

Cecilia Wassén, docent i Nya testamentets exegetik vid teologiska institutionen på Uppsala universitet, borde ta en kurs i den historiska metoden hos professor Dick Harrison, tycker insändarskribenten.

Jesus på korset i Härkeberga Kyrka i Uppland.

Jesus på korset i Härkeberga Kyrka i Uppland.

Foto: Hasse Holmberg

Insändare2021-12-29 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I UNT på julafton fanns ett intervju med Cecilia Wassén, docent i Nya testamentets exegetik vid teologiska institutionen på Uppsala universitet. Där berättade hon om sin forskning i temat den historiska Jesus. Hennes konklusion är att Nya testamentets berättelser, och särskilt berättelserna om Jesu födelse, inte är annat en "trevliga sägen och en fin legend". Detsamma gäller förstås berättelsen om Jesu uppståndelse, allt måste "avskrivas … av den som har ett vetenskapligt perspektiv". 

Nu måste jag säga att jag inte blev särskilt förvånad när jag läste detta. Wassén är inte den första som avskriver berättelsen om Jesus i vetenskapens namn. Det som förvånade mig var hur docenten kommer fram till sina slutsatser. När hon försöker bortförklara Bibelns vittnesmål om uppståndelsen säger hon på ett barnsligt sätt: "De som gick dit ( till Jesu grav) kanske råkade gå till fel grav". 

Som sagt, om Maria Magdala och kvinnorna gick till fel grav, skulle det sedan fått lärjungarna att hitta på alla Nya testamentets vittnesmål om möten med den uppståndne, och att de sedan offrade sina liv för den påhittade berättelsen om honom. Låter det inte lite väl osannolikt? Och varför gick inte Jesu fiender strax till rätt grav, tog fram Jesu kropp, visade upp den skrattande, pekande finger på lärjungarna med orden:"Hur dum kan man bli?". 

Nyligen publicerade Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, boken ”Jesus”. Utifrån berättelsen om uppståndelsen sammanfattar han att: Vi kan börja med att utesluta att kvinnorna (som kom till graven) ljög. Graven var säkert tom. Alltså måste ett av följande ha skett: 1. Kvinnorna rullade bort stenen. Men ett sånt försök hade vakterna stoppat. 2. Lärjungarna tog bort Jesu kropp och gömde den. Det skulle vakterna också ha stoppat. 3. Romarna tog bort kroppen. Motiv saknas. 4. Jesus var inte död, bröt ut från graven, åkte bort och gömde sig och levde anonymt resten av sitt liv av obegripliga skäl. Men det var han för svag till och vakterna hade genast dödad honom. 5. Jesus uppstod verkligen. 

Dick Harrisons slutsats efter en historisk vetenskaplig granskning av alla texter och vittnesmål är, att det enda alternativet som återstår när alla har granskats är nr. 5, att Jesus uppstod från dödsriket. Kanske skulle docent Wassén ta en kurs i den historiska metoden hos professor Dick Harrison? Det skulle förstärka det vetenskapliga perspektiv i den exegetiska forskningen av Bibelns texter på Uppsala Universitet.