Under flera Är har kommunen agerat mycket oprofessionellt kopplat till behovet av stora investeringar i kapacitetsstark kollektivtrafik. Den tidigare politiska ledningen bestÄende av S, MP och V har ensidigt drivit pÄ för en spÄrvÀgslösning. SÀrskilt MP har drivit denna ensidiga teknikinriktning mot spÄrvÀg. MÄnga gÄnger de senaste Ären har jag krÀvt att seriösa alternativ mÄste övervÀgas. Behovet ska alltid stÄ i centrum och olika alternativa lösningar seriöst övervÀgas. Alternativ som bÄde klarar funktionskrav och en begrÀnsad investeringsbudget.
Nu, helt plötsligt, efter att kommunen fÄtt en ny form av vÀnsterstyre med S, MP och L med stöd av V, ska alternativet med bus rapid transit, BRT Äter övervÀgas.
BRT Àr lÄnga kapacitetsstarka bussystem. BRT, spÄrvÀg och till exempel hyperloop borde sjÀlvfallet mer seriöst ha övervÀgts tidigare. Att nu Äter pröva BRT som alternativ till spÄrvÀg, utan att det Àr ett seriöst alternativ som övervÀgs, Àr slöseri med mycket skattepengar.
I december 2016 antogs översiktsplan 2016. Ett Är senare godkÀndes trepartsavtalet mellan regeringen, Region Uppsala och Uppsala kommun om fyrspÄr mellan Uppsala och Stockholm. Avtalet var möjligt dÄ regeringen ville medverka till ökat bostadsbyggande och hÄllbar stadsutveckling för en större mÀngd bostÀder i kommuner dÀr planer finns men inte har kunnat genomföras i brist pÄ tillrÀcklig omkringliggande infrastruktur. Infrastruktur som kommuner inte sjÀlva bestÀmmer över och som inte kan finansieras lokalt.
I juni 2018 meddelade regeringen att upp till 900 miljoner kronor avsÀtts till en spÄrlösning i Uppsala kallad UltunalÀnken. MÄlsÀttningen Àr att staten och Uppsala kommun ska ingÄ ett separat avtal om 50 procent statlig medfinansiering av lÀnken senast den 1 juli 2019 enligt gÀllande överenskommelse.
Den 12 december 2018 beslutade kommunstyrelsen att tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att bygga spÄrvÀg i större delar av södra Uppsala mellan Uppsala resecentrum, Gottsunda och Ultuna.
Oavsett teknikval Àr ett samarbete med staten nödvÀndigt för att kommunen ska kunna inleda ett konkret arbete för att realisera den nyligen Àndrade översiktsplanen.
Ăndringen innebĂ€r ett ytterligare 10â000 bostĂ€der tĂ€tare Uppsala inom omrĂ„dena Bergsbrunna med omgivningar samt Södra staden och delar av Gottsunda. Sammanlagt omfattar detta fram till Ă„r 2050 cirka 33 â000 nya bostĂ€der och 60â000â70â000 nya arbetsplatser.
Att Uppsala stad kan bygga kapacitetsstark kollektivtrafik utgör en förutsÀttning för den planerade mycket tÀta stadsutvecklingen. Huvudalternativet Àr spÄrvÀg och förutsÀtts enligt ovan i avtalet med staten. Avgörande för att satsningen ska bli av Àr enligt ambitionerna utbyggnaden av jÀrnvÀgen mellan Uppsala och lÀnsgrÀnsen Uppsala/Stockholm till fyra spÄr samt byggande av den nya stationen Uppsala södra i Bergsbrunna. Utöver det antas regeringen genom Trafikverket anlÀgga en ny trafikplats för anslutning av Bergsbrunna till E4:an.
Samordningen mellan avtalsparterna samt Trafikverket ska ske sÄ att fÀrdigstÀllandet av spÄrvÀg, Uppsala södra och trafikplatsen för E4:an genomförs i tÀt samverkan.
Syftet att tidigt etablera en kraftfullare infrastruktur för hÄllbart resande Àr bra. Samtidigt Àr jag mycket skeptisk bÄde till teknikenfalden och att staten lever upp till sina Ätaganden. I den senaste regeringsbildningen 2019 blev det Äterigen aktuellt med ambitionen om höghastighetstÄg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. En satsning som representerar vansinnigt mycket pengar. Hur trovÀrdiga Àr i dag statens delfinansieringslöften till Uppsala kommun kopplade till projektet SpÄrvÀg Uppsala? Och hur prioriteras nu fyra spÄr?
Kommunens projekt âSpĂ„rvĂ€g Uppsalaâ syftar till att ta fram underlag för att Ă„r 2021 kunna fatta ett beslut om bygge av spĂ„rvĂ€g. Beslutet innebĂ€r att kommunen tar stĂ€llning till om projektet ska fortsĂ€tta eller avbrytas. Huvudalternativet Ă€r spĂ„rvĂ€g och allt underlag som till exempel systemhandlingar och gestaltningsprogram kommer att baseras pĂ„ det.
BRT lever enbart kvar som del av ett oseriöst politiskt spel och som ett jĂ€mförelseunderlag utan seriöst analysarbete. Ăven om ett seriöst analysarbete skulle genomföras kopplat till BRT Ă€r statens löften kopplade till spĂ„rvĂ€g.
Nyligen deltog jag pĂ„ ett officiellt möte dĂ€r landshövdingen, ledande företrĂ€dare för större arbetsgivare och ledande politiker i Uppsala kommun deltog. PĂ„ mötet fick vi bland annat höra följande av en viktig lokal aktör kopplat till utbyggnaden av vĂ„r kommun: âVi ska uppfatta den politiska viljan och agera utifrĂ„n detâ. Det kan upplevas som nĂ„got positivt. Det tycker inte jag. NĂ€r det gĂ€ller till exempel vĂ€gval av kapacitetstarka kollektivtrafiklösningar ska de inte ensidigt styras av till exempel ensidigt spĂ„rvagnsinriktade miljöpartister. Det exemplifierar tydligt att vi invĂ„nare inte har en kommun som förhĂ„ller sig professionellt kopplat till mycket stora investeringsprojekt. TyvĂ€rr bekrĂ€ftas detta ocksĂ„ av kommunens revisorer som konstaterar att kommunens delar som arbetar med omfattande investeringsfrĂ„gor har stor förbĂ€ttringspotential.
Uppsala kommuns skattebetalare har inte rÄd med sÄ oprofessionell hantering av mÄngmiljardprojekt som pÄverkar oss alla under mÄnga Är.
Stefan Hanna, kommunalrÄd (politisk obunden)