Gör e-sport till idrott

Svenska e-sports förutsättningar att konkurrera globalt riskerar att försämras om inte e-sport beviljas idrottsstatus, skriver två centerpartister.

13 januari 2017 10:00

E-sport är en av världens snabbast växande sporter. Sverige har länge legat i framkant inom e-sport, vår konkurrenskraft som e-sportsnation urholkas emellertid av avsaknaden av idrottsstatus. Vi i Centerpartiet i Uppsala uppmanar Riksidrottsförbundet att ändra på detta.

Intresset för e-sport växer lavinartat. Företaget Superdata har uppskattat att 214 miljoner människor sett på någon form av e-sport hittills under 2016.

Sedan 2012 har SVT, TV4 och TV6 alla livesänt olika e-sportturneringar, bland annat inom Dota 2, Starcraft och Counter-Strike. Med det ökande intresset följer också pengar och en ny arbetsmarknad.

År 2019 beräknas e-sporten i Sverige omsätta 1,1 miljarder kronor, en siffra som har potential att mångdubblas bara det närmaste decenniet.

Många svenskar har blivit världskändisar genom e-sporten. För att nämna några exempel så räknas Johan ”Naniwa” Lucchesi och Marcus ”Thorzain” Eklöf båda till världens 25 främsta Starcraft II-spelare, och Emil ”HeatoN” Christensen är näst intill en legend inom Counter-Strike. Den sistnämnde antogs därtill nyligen till SVT-programmet Mästarnas Mästare.

Svenska e-sports förutsättningar att konkurrera globalt riskerar dock att försämras om inte e-sport beviljas idrottsstatus.

En formell idrottsklassifikation från Riksidrottsförbundet skulle bland annat möjliggöra för framgångsrika e-sportare från övriga världen att söka idrottsvisum för att flytta till Sverige och spela i och utveckla svenska lag, tjäna pengar och betala skatt. Som det nu är riskerar vi i stället att Sveriges många talanger flyttar till andra länder som sett den här potentialen, varmed vi skulle gå miste om både arbetstillfällen och skatteintäkter.

Det primära argumentet mot att klassa e-sport som en idrott är att det till skillnad från exempelvis fotboll och gymnastik inte är en fysisk sport.

Detta är en sanning med modifikation. Professionella e-sportare tränar upp till tolv timmar per dag. För att orka med att behålla fokus under så lång tid krävs god kondition och hög koncentrationsförmåga. För att bygga upp kondition och koncentration ägnar sig e-sportspelare därför åt fysisk träning åtskilliga timmar i veckan.

Exempel på andra sporter inte per se är fysiskt krävande men som kräver kondition för att prestera på topp, och som klassas som idrotter, är schack och dart.

E-sporten har enorm utvecklingspotential. Om Sverige vårdar e-sporten och agerar klokt kan e-sport skapa mängder av nya arbetstillfällen och bidra till att stärka bilden av Sverige som ett modernt land i framkant av den teknologiska och kulturella utvecklingen. E-sport är – per definition – redan en sport, låt oss ta steget fullt ut och göra det till en idrott!

John Hultengård, distriktsstyrelseledamot, CUF Uppsala län

League of Legends – och Overwatchspelare

Mikael Eriksson, ledamot (C), idrotts- och fritidsnämnden

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!