Den lovvÀrda avsikten med införandet av en lÀrarlegitimation för alla som undervisar i grund- och gymnasieskolan var att Ästadkomma ett slags kvalitetsgaranti. Det önskade resultatet uteblev dock, Ätminstone pÄ musikomrÄdet. Reformen fick snarare motsatt effekt; dokumenterat skickliga och erfarna pedagoger med mÄngÄriga högskoleutbildningar förlorade i ett slag sin behörighet, samtidigt som legitimerade lÀrare lika plötsligt kunde beordras att undervisa och/eller sÀtta betyg i Àmnen de saknar kompetens i.
För att förstĂ„ hur det kunde bli sĂ„ hĂ€r, mĂ„ste man först lĂ€ra sig skilja pĂ„, Ă„ ena sidan, âlĂ€rareâ och, Ă„ andra sidan, âpedagogerâ.
Skillnaden kan förefalla semantisk, men har efter skolreformen 2011 kommit att fĂ„ avgörande betydelse. Med âlĂ€rareâ avses personer med lĂ€rarexamen, oftast inriktade pĂ„ klassundervisning. Med âpedagogerâ avses personer med annan examen Ă€n en lĂ€rarexamen (vanligen en konstnĂ€rlig högskoleexamen), oftast specialiserade pĂ„ ett visst musikinstrument och dĂ€rmed sĂ€rskilt lĂ€mpade för undervisning enskilt eller i mindre grupper.
Man bör ocksĂ„ kĂ€nna till att just pedagogerna â efter reformen â av dunkla orsaker utgör en âicke-kategoriâ. De sĂ€rskilda utbildningsprogram, som under decennier tillgodosett landets behov av specialiserade, âsmalaâ lĂ€rare, har avvecklats och en rad examina, som utfĂ€rdades före 2011, Ă€r i dag inte behörighetsgrundande. Endast innehavare av en lĂ€rarexamen uppfyller de nya kraven.
Pedagogerna fortsÀtter dock att vara oumbÀrliga tillgÄngar för gymnasieskolans estetprogram liksom för spetsutbildningar som Lilla Akademien, Södra Latin och Musikkonservatoriet i Falun.
Inte sĂ€llan Ă€r de utövande musiker, fritt verksamma eller med anstĂ€llning i nĂ„gon av landets orkestrar, som bedriver undervisning parallellt med övriga uppdrag. Den typiska lektionsformen kan beskrivas som en mĂ€stare/lĂ€rling-situation, jĂ€mförbar med hur erfarna skomakare och bilmekaniker, bildkonstnĂ€rer och skĂ„despelare överför sina kunskaper till blivande yrkesutövare. En förutsĂ€ttning Ă€r just âmĂ€starensâ djupa förtrogenhet med Ă€mnet, vilken bara kan uppnĂ„s genom mĂ„ngĂ„rig specialisering.
Individer tillhörande denna lĂ€rarkategori erbjuds idag möjligheten att genomgĂ„ en kompletterande utbildning (KPU), omfattande tre terminers heltidsstudier, för att Ă€ven de skall kunna bli âbredaâ klasslĂ€rare och dĂ€rmed behöriga att ansöka om lĂ€rarlegitimation. Detta Ă€r lika logiskt som om alla motorcyklister skulle tvingas ta lastbilskörkort för att fĂ„ fortsĂ€tta trafikera vĂ€garna och har skapat oro, förvirring och irritation.
Den nuvarande regeringen skulle snabbt och elegant kunna stoppa det pÄgÄende slöseriet med vÄra gemensamma resurser genom att göra precis det, som den förra skisserade i en PM 2013: undanta musikpedagogerna frÄn kravet pÄ lÀrarlegitimation. Man skulle dÀrefter i lugn och ro kunna utarbeta kriterier för en ny, sÀrskild legitimation för pedagoger med behörighet att undervisa enskilt och i grupp. KrÄngligare Àn sÄ skulle det inte behöva vara att ÄterstÀlla arbetsron för alla berörda.
En betydligt svÄrare utmaning utgörs av de lÄngsiktiga, strukturella problem som tornar upp sig vid horisonten.
HÀr krÀvs ett samlat grepp pÄ hela kedjan frÄn kulturskolan till lÀrarutbildningarna, som just nu har stora besvÀr med rekryteringen av studenter. IntrÀdeskraven rapporteras ha sjunkit betÀnkligt, nÄgot som pÄ sikt kan fÄ förödande konsekvenser för hela det svenska musiklivet. Det lÀr finnas anledning att Äterkomma till det.
Mats Bergström
Gitarrist
Ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien