Uppsala ska vÀxa men vÀxa klokt. För Utvecklingspartiet demokraterna, UP, innebÀr det att tillvÀxten ska ske klokt runt om i hela kommunen och att utnyttja redan befintlig infrastruktur i stÀllet för att investera i extremt dyr ny infrastruktur. Vi vill inte att Uppsala stad ska bli en sovstad till Stockholm, dÀrför mÄste Uppsalapaketet omförhandlas.
Nu vĂ€ljer Uppsala kommuns styre att lĂ€gga fram ett förslag pĂ„ ny Fördjupad Ăversiktsplan, FĂP, för södra staden. Det anses krĂ€vas för att driva Uppsalapaketet framĂ„t. Det vill sĂ€ga avtalet mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och staten gĂ€llande fram till Ă„r 2050. Avtalet innebĂ€r en kraftig bebyggelse i södra Uppsala stad om 33 000 nya bostĂ€der. Styret vill nu ocksĂ„ försöka lĂ„sa fast Uppsala kommun i ett mycket dyrt spĂ„rvĂ€gsprojekt. Avtalet Ă€r villkorat med att staten mĂ„ste leverera sin del av avtalet som ska finansiera fyrspĂ„r mellan Uppsala och Stockholm, en ny station i Bergsbrunna, en spĂ„rvĂ€gsbro mellan Ultuna och Bergsbrunna, ombyggnationer av Resecentrum samt bygge av en nödvĂ€ndig E4-trafikplats.
Uppsalaavtalet kan enbart sĂ€gas upp om samtliga parter Ă€r överens om det. Vi anser att planerna Ă€r helt oacceptabla att aktivera innan staten trovĂ€rdigt sĂ€kerstĂ€llt den finansiering de ska stĂ„ för. Att fatta beslut om FĂP för södra staden och spĂ„rvĂ€g innan dess Ă€r fel. Vi anser ocksĂ„ att avtalet ska omförhandlas dĂ„ vi inte anser att staten ska bestĂ€mma hur Uppsala kommun pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt ska utvecklas befolkningsmĂ€ssigt. Det Ă€r helt fel att koncentrera sĂ„ mycket bebyggelse till Uppsala södra stad de nĂ€rmaste 30 Ă„ren. Uppsala kommun mĂ„ste sĂ€ga upp avtalet för omförhandling och göra klart för staten och regionen att vi avser att bygga ut Uppsala attraktivare lĂ€ngs med befintliga kollektivtrafikstrĂ„k och under planperioden nyttja moderna elektrifierade bussystem för kapacitetsstark kollektivtrafik. Investeringar för bĂ€ttre spĂ„rkapacitet mellan Uppsala â Stockholm Ă€r fortfarande vĂ€ldigt viktigt, men det kan redan rĂ€ttfĂ€rdigas av behovet av mer spĂ„rkapacitet för större delar av Sverige Ă€n enbart Uppsalas. I UNT den 11/4 2020 skriver Carl-Johan Westholm en debattartikel om att det i dag finns modern teknologi som innebĂ€r smartare nyttjande av befintliga spĂ„r. Automatic Identification System, AIS, Ă€r i sig ett skĂ€l för att omförhandla avtalet och istĂ€llet seriöst pröva om 3-spĂ„r Ă€r en smartare lösning. I kombination med kortare stickspĂ„r lĂ€ngs strĂ€ckan Uppsala â Stockholm och lĂ€ngs Dalabanan kan spĂ„rkapaciteten stĂ€rkas till mycket lĂ€gre kostnader.
Omförhandla avtalet i stÀllet med inriktningen att Uppsala ska vÀxa i olika delar av Uppsala stad, VÀnge, Björklinge, BÀlinge, Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Gunsta, Marielund och Almunge. DÄ stÀrks hela Uppsala kommun. Utbudet av bostÀder för kompetensbehovet inom nÀringslivet, universiteten och annan offentlig sektor krÀver attraktivare boendemiljöer Àn dem som planeras i Uppsala södra stad.
Ăr en konstruktiv omförhandling med staten möjlig? SjĂ€lvklart Ă€r den det. Kommunen, regionen och staten vill att Uppsala ska bidra till att stĂ€rka vĂ„ra samhĂ€llens konkurrenskraft och attraktion. Staten vill att vi ska möjliggöra för mĂ„nga fler bostĂ€der till invĂ„nare och det behöver absolut inte innebĂ€ra den koncentration av bebyggelse som frĂ€mst Miljöpartister föresprĂ„kar. I stĂ€llet för en dyr spĂ„rvĂ€gsinvestering anser vi att ett omförhandlat avtal med staten mĂ„ste kompletteras med krav pĂ„ att de stöttar nödvĂ€ndiga projekt för att förstĂ€rka Uppsalas dricksvattenförsörjning samt försörjning av nödvĂ€ndig el i den massiva elektrifiering av vĂ„rt samhĂ€lle som pĂ„gĂ„r. Det Ă€r helt avgörande för att vĂ„rt nĂ€ringsliv ska kunna expandera och vara globalt konkurrenskraftigt. Gör om! Gör rĂ€tt!