Landsbygden behöver ett varierat strandskydd

Strandskyddet behöver ta hÀnsyn till att förutsÀttningarna ser olika ut i olika delar av Sverige, skriver Magnus Hellmark (C).

Det som nu ligger pÄ förhandlingsbordet handlar inte om att kommunalisera strandskyddet.

Det som nu ligger pÄ förhandlingsbordet handlar inte om att kommunalisera strandskyddet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2021-08-07 05:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det övergripande mÄlet för den Svenska landsbygdspolitiken Àr en livskraftig landsbygd med likvÀrdiga möjligheter till företagande, arbete, boende och vÀlfÀrd som leder till en lÄngsiktigt hÄllbar utveckling i hela landet. För att svensk ekonomi, och i synnerhet landsbygden, ska kunna utvecklas, mÄste det vara sjÀlvklart med frihet och ÀganderÀtt - det skapar tillvÀxt runt om i landet. En vÀlfungerande infrastruktur och fler bostÀder behövs, bÄde i mindre och större stÀder, i orter och byar.

FörutsĂ€ttningarna för att bo, leva och verka kan skilja sig Ă„t i glesa respektive tĂ€ta miljöer, vilket stĂ€ller krav pĂ„ olika lösningar. Att bygga i strandnĂ€ra lĂ€gen pĂ„ landsbygden dĂ€r det finns mĂ„nga strĂ€nder Ă€r ett sĂ€tt att utveckla landsbygden. Det kan ske jĂ€msides med att vi tryggar allmĂ€nhetens tillgĂ„ng till strĂ€nder och bevarar goda livsvillkor för djur och vĂ€xter. 

PÄ lÄng sikt vill Centerpartiet avskaffa det generella strandskyddet och tycker att perspektivet i strandskyddslagstiftningen bör Àndras sÄ att det gÄr att bygga i omrÄden med gles bebyggelse. Makten över strandskyddet behöver ocksÄ ligga nÀrmare mÀnniskors vardag, i kommunerna. LÄt kommunerna fÄ bestÀmma mer.

Det som nu ligger pĂ„ förhandlingsbordet handlar dock inte om att kommunalisera strandskyddet. Utredaren har överlĂ€mnat sitt betĂ€nkandet TillgĂ€ngliga strĂ€nder – ett mer differentierat strandskydd, SOU 2020:78 till regeringen. Utredningen visar pĂ„ att strandskyddet behöver göras om i grunden genom en ökad differentiering som tar hĂ€nsyn till att tillgĂ„ngen till sjöar och strĂ€nder varierar i landet, liksom befolkningstĂ€thet och exploateringstryck. 

Nu handlar det om att genomföra förslag som utredningen presenterat, förslag som förbÀttrar förutsÀttningarna för bostÀder och nÀringsverksamhet frÀmst för smÄföretagare, besöksnÀring och gröna nÀringar. En utredningen som följer formuleringar och direktiv som januariavtalets partier förhandlat fram och gÄtt med pÄ. Vi ser utredningens förslag som viktiga steg mot ett verkligt differentierat och decentraliserat strandskydd.

Ett förslag som lyfts i utredningen Àr att det generella strandskyddet tas bort vid insjöar som Àr mindre Àn 1 hektar och vattendrag som Àr smalare Àn 2 meter. I sammanhanget ska nÀmnas att strandskyddet sedan 1975 har upphÀvts för de flesta smÄ sjöar och vattendrag i 11 av 21 lÀn, vilket skapar legitimitetsproblem nÀr regelverket ser olika ut i olika lÀn.

Ett annat förslag Àr landsbygdsomrÄden som Àr en utveckling av dagens LIS-omrÄden med möjlighet att helt eller delvis upphÀva strandskyddet eller ge betydligt mer generösa dispensmöjligheter Àn idag, dÀr man redovisat landsbygdsomrÄden i den kommunala översiktsplanen. Förslaget innehÄller verktyg för att hantera sÀrskilt vÀrdefull natur eller viktiga allemansrÀttsliga vÀrden.

Vi vill att det ska finnas bra möjligheter att bygga, leva och bo i hela landet. DÀrför vill Centerpartiet se ett förÀndrat strandskydd som pÄ riktigt tar hÀnsyn till att förutsÀttningarna ser olika ut i olika delar av Sverige.