Den kraftiga kritiken mot bristande kvalitet inom Ă€ldreomsorgen har inte undgĂ„tt nĂ„gon de senaste veckorna. I ljuset av det anser vi att rollen som Ă€ldreombudsman i Uppsala kommun mĂ„ste stĂ€rkas. JĂ€mfört med tidigare har dagens Ăldreombudsman tappat viktig integritet och viktiga arbetsuppgifter. En Ă€ldreombudsman ska helt stĂ„ pĂ„ berörda invĂ„nares och deras anhörigas sida. Rollen borde vara lika fristĂ„ende som barnombudsmannen och med ett lĂ„ngsiktigt sĂ€krat kommunalt bidrag för rimlig lön, sociala avgifter, administration, arbetsplats och mindre omkostnader.
Ăldreombudsmannen ska ha mandatet att göra oannonserade besök pĂ„ Ă€ldreboenden, kontrollera personallistor, sjukskrivningar, omvĂ„rdnadsavvikelser, följa upp personalsituationer, ta emot klagomĂ„l, ta emot förbĂ€ttringsförslag och konstruktivt sammanstĂ€lla professionella underlag för förbĂ€ttringsarbeten. Vi anser ocksĂ„ att denna viktiga roll ska innehas av en person som har erfarenhet som medicinskt ansvarig sjuksköterska.
En fristÄende Àldreombudsman anser vi vara av stor betydelse för att kommunens förbÀttringsarbete inom Àldreomsorgen ska förbÀttras. Minst borde rollen rapportera till kommunfullmÀktige och organisatoriskt tillhöra kommunledningskontoret. I Àldreombudsmannens rapport för 2019 nÀmns inget om bemanningsproblematik eller kvalitetsbrister inom hemtjÀnst och sÀrskilt boende. Det exemplifierar tydligt behovet av att stÀrka Àldreombudsmannens integritet och uppdrag. Rollen mÄste vara fristÄende frÄn utförare av omsorgs- och vÄrdtjÀnster och inkludera att objektivt försöka ge en rÀttvisande bild av nulÀget och konstruktivt bidrar till förbÀttringsÄtgÀrder.